Assetjament contra la pobresa energètica: "Tens 48 hores per pagar les factures. Si no, et tallarem la llum"

Denuncien l'actuació d'empreses de recobrament i bufets d'advocats contractats per les companyies subministradores

Membres de l'APE empaperant els vidres d'una oficina amb les reclamacions que han rebut
Pau Esparch
19/04/2018
2 min

Barcelona138 trucades en tres mesos. L'Encarna explica que cada dia li sona el telèfon "a deshora". El missatge pot canviar, però l'exigència sempre acostuma a ser la mateixa: "Tens 48 hores per pagar les factures. Si no, et tallarem la llum". Són les trucades que rep d'un bufet d'advocats que li reclama les factures de llum que no ha pagat, que pugen a gairebé 600 euros. Ella és una de les víctimes de l'assetjament que l'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha fet arribar a l'Agència Catalana del Consum. L'entitat ha denunciat que la llei contra la pobresa energètica –la 24/2015– assegura que les famílies vulnerables tenen garantits els subministraments d'aigua, llum i gas, malgrat que no resol què passa amb els deutes que arrosseguen.

Aquesta escletxa l'aprofiten les principals companyies subministradores que contracten empreses de recobrament i bufets d'advocats per reclamar les factures pendents, apunta l'APE. "Els afectats reben cinc trucades diàries. I l'assetjament no és només telefònic, perquè també els envien cartes amb un llenguatge jurídic confús per fer creure a les persones que els han posat una demanda", afegeix la portaveu de l'entitat, Maria Campuzano. Les pràctiques abusives, segons ella, encara arriben més enllà: "A vegades els advocats es fan passar per un jutjat per amenaçar que, si no paguen, els tallaran la llum o bé els embargaran els comptes".

"Són amenaces falses", afirma Campuzano, que recorda que la llei contra la pobresa energètica protegeix els subministraments bàsics. Destaca que la llei ha permès evitar més de 40.000 talls d'aigua, llum i gas, però lamenta que algunes companyies encara no han signat els convenis per eixugar el deute que acumulen les famílies vulnerables. Per això, a part de la reclamació que han portat a l'Agència Catalana del Consum, l'APE també ha fet una acció aquest migdia a Barcelona per fer visible l'assetjament: han anat a una oficina de Gas Natural Fenosa i a una d'Endesa i hi han penjat algunes de les cartes de pressió que han rebut. Després s'han reunit amb el Síndic de Greuges. "L'assetjament agreuja els problemes de salut de les famílies vulnerables", critica Campuzano.

"No podem pagar les factures"

Una altra de les afectades, la Mari Carmen, expressa que està "molt aclaparada" per la pressió que rep. "No és que no vulguem pagar les factures, és que no podem", subratlla. "Esteu jugant amb la salut de les persones", exclama entre sanglots, mentre demana a les empreses que fan les trucades o envien les cartes que "parin d'una vegada". Fonts d'Endesa i Gas Natural Fenosa, recollides per Efe, es limiten a recordar que "no tallen el subministrament de cap família que tingui acreditada la vulnerabilitat", i afegeixen que "qualsevol comunicació es fa per facilitar el pagament i explicar les vies de solució" però "no per amenaçar".

Reduir un 18% les factures

Precisament, la Diputació de Barcelona ha fet balanç aquest dijous del programa que ofereix als ajuntaments per millorar l'eficiència energètica de les llars en situació de pobresa i ha remarcat que el projecte ha permès reduir un 18% les factures dels subministraments bàsics de 1.540 habitatges de famílies vulnerables.

stats