El Síndic veu "mancances" en com va gestionar l'Escola Manyanet el suïcidi d'una alumna
El centre de Sant Andreu no va fer un correcte acompanyament a la família ni una deguda atenció psicològica als companys de la noia
BarcelonaEl Síndic de Greuges ha obert una investigació pel suïcidi el 19 de maig d’una alumna de 15 anys de l'Escola Manyanet Sant Andreu. Aquesta investigació s’ha iniciat arran de la denúncia que ha interposat la família i també per informacions que s’han publicat en diferents mitjans de comunicació. El Síndic retreu al centre que hi ha hagut "mancances" a l'hora d'acompanyar la família de la noia, i també en l'atenció psicològica als companys de l'alumna.
Els Mossos d’Esquadra ja estan investigant el cas, però la família ha portat el cas davant del síndic, Rafael Ribó. Aquest, per la seva banda, ja s’ha reunit amb la família i ha demanat al departament d'Educació, al Consorci d’Educació de Barcelona i als Mossos d’Esquadra la informació pertinent en relació amb les situacions d’assetjament i de tracte inadequat que la família havia denunciat i traslladat a la mateixa escola, que, segons el pare de la nena, no havia fet res al respecte.
Segons la família, la situació que patia la noia ja venia de P5 i havien parlat diverses vegades amb responsables del centre, entre els quals els directius, els docents i la psicòloga. La família exposa, en una carta, que l’escola ha estat amagant aquests casos i posant en risc l’alumnat.
Al conèixer-se el cas, es van fer públics testimonis d’altres persones vinculades amb l’escola que asseguren que aquest no és un cas aïllat d'assetjament. Un exemple és el testimoni de David Vidal Castells, que havia portat els seus fills a aquesta escola i assegura que “s’hi normalitzen els assetjaments i es criminalitza la gent que es queixa”.
La importància de la detecció i l'actuació davant els abusos
L’any 2006 el Síndic de Greuges va publicar l’informe extraordinari "Convivència i conflictes als centres educatius", que posa el focus en la importància de la detecció i l’abordatge de situacions “d’abús, maltractament o assetjament a l’entorn escolar”, ja que “atempten contra la dignitat i la integritat física i moral” de l’alumnat.
Tot i l’informe, aquest organisme segueix rebent denúncies d’aquests tipus i ha observat que hi ha mancances en els centres per abordar aquests casos. Segons el Síndic, és necessari actuar “de manera més decidida” davant de qualsevol sospita de comportaments abusius.