VALÈNCIALes fotocopiadores han perdut gran part de la seva utilitat a la Universitat Politècnica de València (UPV). A partir d'aquest curs, els alumnes ja no han hagut de demanar els apunts als companys perquè les gravacions de cadascuna de les sessions i els materials utilitzats pel professor estan a la seva disposició a internet. Aquesta universitat valenciana és la primera a tot l'Estat que posa en funcionament un servei de videoapunts online amb l'objectiu de facilitar als alumnes l'aprenentatge i el seguiment de les matèries. Durant aquest curs s'ha engegat una experiència pilot que ha consistit en l'enregistrament de més de 200 classes i que ha tingut un resultat molt satisfactori entre els estudiants.
Els "videoapunts online UPV" són gravacions multimèdia en alta definició de les classes, a les quals l'alumne pot accedir a través de la plataforma pròpia de la universitat (Poliformat). L'estudiant té accés també a les presentacions utilitzades pel professor i a una sèrie d'eines que li faciliten seguir i veure les diferents sessions. Aquest material està reservat als membres de la comunitat educativa, però el professor pot autoritzar la seva distribució de manera que els alumnes poden compartir els apunts amb els seus companys a través de Facebook o Twitter. La iniciativa forma part del projecte Opencast, en el qual la Politècnica de València participa amb altres universitats, com Berkeley, Standford i l'ETH Zurich.
L'enregistrament de les classes es realitza de manera automàtica. En un software s'introdueixen els horaris de la classe i quan comença la sessió el dispositiu es posa a gravar. A cada centre de la UPV hi ha una aula que compta amb el material necessari per a l'enregistrament: inclou una càmera de vídeo, un projector, micròfons, un ordinador específic, una targeta de captura de vídeo i una altra de captura de senyal del projector. L'equip està valorat en aproximadament 3.000 euros.
Valoració positiva
El vicerector per al desenvolupament de les tecnologies de la informació i les comunicacions, Vicent Botti, explica que els gairebé 600 alumnes entrevistats han valorat molt positivament la iniciativa. "Aquest sistema permet, principalment, recuperar una classe a la qual no s'ha pogut assistir, resoldre els dubtes revisant l'explicació del professor i, per sobre de tot, millora l'atenció a classe perquè els alumnes no han d'estar agafant apunts", assenyala Botti. Però no solament els alumnes estan contents amb la iniciativa, els professors també. Segons el vicerector, "veure les classes els serveix per autoavaluar-se i corregir el que creguin necessari". L'experiència d'aquest any ha servit perquè el vicerectorat equipi una aula més per al curs vinent amb el hardware necessari per elaborar els videoapunts. La universitat espera multiplicar per deu els enregistraments. Hi haurà disponibles unes 2.000 classes i prop de 4.000 hores lectives.