Aparcament exclusiu i gratuït per als usuaris del tren

L'Àrea Metropolitana assaja un sistema dissuasiu del cotxe privat a Sant Joan Despí i Castelldefels

Els nous aparcaments dissuasius per als usuaris de transport públic a Sant Joan Despí
Elena Freixa
07/02/2018
2 min

BarcelonaEls aparcaments propers a les estacions de tren de municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona (AMB) tenen per primer cop places d'estacionament reservades per a usuaris que optin per fer el trajecte fins a Barcelona en transport públic en lloc de fer-ho en vehicle privat. Aquests aparcaments dissuasius s'assagen a Sant Joan Despí i a Castelldefels amb la mirada posada a estendre'ls a altres poblacions ben aviat per incentivar l'ús del tren o l'autobús per sobre del cotxe particular a l'hora d'entrar a la capital catalana.

Els anomenats 'Park & Ride' (P+R) són places gratuïtes gestionades a través d'una aplicació mòbil en què l'usuari registra les seves dades i el títol de transport adquirit. Un cop es fa el trajecte de tornada en tren o autobús fins a l'aparcament per recollir el cotxe, hi haurà una màquina validadora que comprovarà que s'ha fet un bon ús del servei abans de retirar el vehicle. Deixar el cotxe en aquestes places sense complir els requisits, avisen des de l'AMB, comportarà una sanció i seran els vigilants o la policia local del municipi els encarregats de fer els controls.

La iniciativa dels aparcaments dissuasius ha començat amb 41 places a Sant Joan Despí i 100 a Castelldefels, en aparcaments propers a les estacions de Renfe. L'AMB té detectats més de 80 aparcaments propers a estacions ferroviàries (tant de Rodalies com de FGC) on es podria instal·lar el 'Park & Ride'. De les 6.000 places que sumen aquests espais per aparcar, l'ens metropolità s'ha proposat habilitar-ne 1.500 d'ús preferent per a usuaris del transport públic per tal de veure el grau d'acceptació de la mesura.

Una màquina comprovadora dels nous aparcaments 'Park & Ride'

"Un dels greus problemes que tenim és l'aire que respirem", ha subratllat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, per justificar la creació del Park & Ride que ha de reduir l'ús del vehicle privat. Els aparcaments prioritaris funcionaran de dilluns a divendres des de les cinc del matí fins a les onze de la nit.

Poveda ha reivindicat les accions que s'estan fent des del món local per millorar la qualitat de l'aire però ha aprofitat per retreure al govern espanyol implicació: "L'Estat hauria de presentar un pla d'actuacions per combatre la contaminació atmosfèrica de forma decidida a les grans àrees metropolitanes.

Barcelona i Madrid van demanar aquest dimecres al govern espanyol que mogui fitxa en àmbits que són de la seva competència i no traslladi la responsabilitat de millorar la qualitat de l’aire només als ajuntaments, com va fer la ministra de Medi Ambient, Isabel García Tejerina. Espanya ja ha rebut tres requeriments de la UE perquè redueixi les emissions si no vol rebre una sanció. Barcelona i Madrid demanen a l’Estat, per exemple, que retiri els incentius fiscals a la compra de cotxes dièsel, responsables de l’excés d’òxid de nitrogen (NOx) a l’atmosfera.

La llei de canvi climàtic catalana, suspesa pel TC, preveia la creació d’un impost en funció de les emissions de CO2 dels vehicles, així com una taxa per a vaixells contaminants. Les dues mesures per millorar la qualitat de l’aire han quedat, de moment, aturades pel recurs de l’Estat al Constitucional.

stats