L'any que ve començaran les obres per tapar el tram de l'Hospitalet de la Gran Via
La reforma afectarà una superfície d'un milió de metres quadrats i costarà 175 milions d'euros
BarcelonaLa Comissió d'Urbanisme de l'àmbit metropolità de Barcelona ha aprovat avui de forma inicial una nova versió del Pla Director Urbanístic Gran Via, per reformar aquesta artèria i els voltants des de la plaça d'Europa fins al riu Llobregat, segons informa l'agència Efe. La reforma que taparà i urbanitzarà la via i en canviarà tot l'entorn inclourà, com a novetat, un parc lineal que connectarà el districte econòmic amb Can Trabal.
Les obres començaran l'any que ve i afectaran una superfície d'un milió de metres quadrats -un quilòmetre lineal- i tindran un cost de 175 milions d'euros amb càrrega de planificació. És a dir, que les millores urbanístiques es finançaran amb el que paguin les empreses o entitats que es vulguin traslladar al nou espai.
El PDU de la Gran Via havia causat el rebuig d'entitats i veïns de la zona aplegats sota la plataforma No més blocs (el pla preveu la construcció de diverses torres d'entre 14 i 24 pisos d'alçada) que es van manifestar el mes passat en contra de la previsible aprovació d'avui. Volen conservar l'espai de Can Trabal per a usos agraris i comunitaris i s'oposen a la construcció d'una vintena de gratacels nous. A més, es queixen de la manca de veu que consideren que han tingut en el procés per definir el projecte.
ERC, per la seva banda, ha fet un comunicat on destaca que veu positiu que ara el pla torni a exposició pública, perquè s'hi puguin fer al·legacions, però reclama més diàleg amb les entitats veïnals i assegura que no s'han fet prou canvis al projecte. El portaveu d'Esquerra a l'Hospitalet, Antoni Garcia, proposa que enlloc de torres a l'espai entre Can Trabal, el Llobregat i Bellvitge s'hi faci un parc urbà.
El projecte, tal com és ara, es divideix en tres sectors: de la plaça Europa a Can Trabal, on s'ubicarà el clúster biomèdic; la part central de Can Trabal, que serà un gran parc urbà, i la zona superior, que millorarà la connexió amb Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat). El primer pas, abans de començar a treballar a cadascun d'aquests sectors, serà el soterrament de la Gran Via, de tal manera que se segregui el trànsit de pas propi de la ciutat, com ja s'ha fet al tram entre plaça Europa i plaça Espanya.
També es reformaran els accessos viaris a la zona, es crearà un nou accés a l'estació de Bellvitge i es millorarà la connexió entre la part Nord i la Sud de l'Hospitalet, amb la prolongació dels carrers Feixa Llarga i Ciències. Soterrar la Gran Via servirà per donar forma al clúster biomèdic, que no és un projecte que neix de zero, sinó que concentrarà institucions que ja existeixen com l'Hospital Universitari de Bellvitge, l'Institut Català d'Oncologia (ICO) i el centre d'investigació Idibell, entre d'altres.
Segons el PSU aprovat inicialment, aquesta primera zona ja tindrà una zona verda al lateral que connectarà amb el futur parc de Can Trabal, que serà més gran que el parc de la Ciutadella de Barcelona i que mantindrà tres masies de la zona, rehabilitades per allotjar equipaments públics. Des de l'Ajuntament de l'Hospitalet asseguren que no serà un parc uniforme, sinó que la gran extensió permetrà combinar des d'horts urbans fins a petites zones de gespa, una decisió, diuen, que es pren tenint en compte l'opinió dels ciutadans i sota criteris de sostenibilitat.
Els habitatges seran els grans absents d'aquesta nova planificació, que només preveu edificació per al sector serveis -hotels, oficines, comerços- i residències "no permanents", com residències d'estudiants o ancians, fins a un 10 % de la superfície edificable. La superfície edificable serà del 60 % en el primer sector, on les torres no podran superar les 24 plantes; del 50 % en el segon, amb un límit de 17 plantes (menys que la torre principal de l'Hospital de Bellvitge), i un 60 % en el tercer, amb un sostre de 14 plantes.
Està previst que la part de reordenació urbanística, que depèn del Consorci per a la Reforma de la Gran Via, integrat per Generalitat i Ajuntament, estigui llesta el 2020. Després caldrà esperar a la inversió privada, de la qual dependrà la fesomia final de la zona, en funció del nombre de torres i l'estil de les mateixes. Les modificacions del projecte s'han fet d'acord amb 23 informes d'entitats i ajuntaments.