Els antiavalots passaran periòdicament un examen físic i psicològic
El cap de la Brigada Mòbil creu que el model d'ordre públic de la policia catalana minimitza els ferits i optimitza els recursos, i defensa l'ús de pilotes de goma
BarcelonaEls agents antidisturbis passaran periòdicament un examen físic, psicotècnic i psicològic per garantir que tots es troben en plenes facultats. Ho ha anunciat l'inspector en cap de l'Àrea de la Brigada Mòbil, Marc Caparrós. La periodicitat serà d'un o dos anys, en funció de la disponibilitat econòmica. El primer control podria ser cap a finals d'any.
Caparrós ha assegurat al Parlament aquest dijous que el model d'ordre públic dels Mossos minimitza el nombre de ferits i optimitza els recursos disponibles del cos. L'alternativa, un model més basat en el contacte, acaba sovint en escenes de "policies i manifestants intercanviant cops de puny", una imatge "que no ens agrada".
Un model basat en la "progressivitat, la mobilitat i la distància"
La "progressivitat" implica "intentar resoldre qualsevol incident fent el menor ús possible de la força". La "mobilitat" passa per "controlar la situació i no els espais", per això resulta essencial dotar els policies d'eines que "facilitin la mobilitat dels dispositius". I la "distància" persegueix eludir el contacte directe entre policies i manifestants.
"Hem vist esdeveniments que han acabat amb aldarulls a Alemanya que no ens agraden", ha assegurat Caparrós. La policia pot acabar "a cops de puny contra la primera línia de manifestants". Tampoc agrada el model de Corea del Sud, on els antiavalots han de pactar "treves" durant els enfrontaments per endur-se els agents i manifestants ferits que s'acumulen al terra".
El cap de la Brimo ha remarcat l'existència de grups d'un "altíssim grau de violència i sofisticació" que han aconseguit que algunes de les tècniques dels antiavalots hagin deixat "de ser efectives". Per això cal "replantejar-se" l'estratègia i també "el sistema de comunicació".
Les pilotes de goma, imprescindibles
L'inspector ha demanat que no es treguin instruments ni material antiavalot a la Brimo perquè la situació idònia és comptar amb un ventall "gran" d'eines. Tant de bo "no els haguéssim de fer servir mai", però el "pitjor" és trobar-les a faltar quan hi ha la certesa que si se'n pogués fer ús es podria resoldre amb més facilitat un conflicte.
"Hi ha situacions que només tindran solució amb les pilotes de goma", ha advertit. Són "contundents però se'n fa un ús molt restrictiu" i en segons quins aldarulls sense aquests projectils s'haurà d'acabar arribant a un contacte que "provocarà més ferits".
Els Mossos dissenyen càmeres
Des de fa dos anys els Mossos d'Esquadra estan intentant dotar els antidisturbis de videocàmeres que anirien situades al casc dels agents. Si no són ja una realitat és pel fet que no ha estat possible trobar un model prou ergonòmic, eficaç i econòmic. Per això, Caparrós ha explicat que són els mateixos Mossos els que estan dissenyant aquestes càmeres perquè les que reunirien tots els requisits no baixen dels 2.000 euros per unitat.
Lliçons del desallotjament de plaça de Catalunya
L'inspector ha assegurat que després de cada dispositiu s'estudia detingudament què ha sortit bé i què ha fallat per no repetir errors del passat. Qüestionat sobre les conclusions del desallotjament de la plaça de Catalunya, Caparrós ha assegurat que van aprendre que un dispositiu mai pot estar gestionat per dos policies al mateix temps "perquè no és operatiu".
També que les noves telecomunicacions van complicar molt una situació que només havia de ser "de neteja" a través de l'"efecte crida". La tercera lliçó va ser que l'"extrema violència d'alguns manifestants" no va aparèixer als mitjans de comunicació, per això van decidir equipar-se "amb videocàmeres".