La UE rebutja l'intent del govern espanyol de declarar prioritari el corredor central i aposta pel corredor mediterrani

"No podem començar amb les negociacions una altra vegada", replica l'eurocomissari Kallas a la ministra Pastor, que s'ha quedat sola

La ministra Ana Pastor amb el comissari Siim Kallas
Acn
22/03/2012
2 min

Brussel·lesLa ministra de Foment, Ana Pastor, s'ha quedat sola en la defensa d'incorporar el corredor central pels Pirineus a la llista d'infraestructures prioritàries de la Unió Europea.

Tots els seus socis europeus han arribat a un acord polític que defensa la proposta feta per la Comissió Europea a l'octubre, que inclou el corredor mediterrani i descarta el central, però Pastor l'ha rebutjat perquè volia incloure el projecte dels Pirineus.

Durant la reunió, el comissari de Transports, Siim Kallas, ja havia alertat que no es podien començar "les negociacions una altra vegada". Pastor se centrarà ara a canviar el projecte al Parlament Europeu, on es negociarà en els propers mesos.

Pastor s'ha mostrat poc satisfeta amb el pacte perquè no s'ha permès la inclusió del corredor central en el seu pas pels Pirineus, ni les connexions al port de Vigo o els aeroports de Màlaga, Alacant o les Illes Canàries.

Tot i que Itàlia també vol incloure un corredor més, a diferència de Pastor, el ministre de Foment italià s'ha mostrat partidari del compromís polític general de la Xarxa d'Infraestructures Europees.

Ana Pastor s'havia reunit aquest matí amb el comissari del ram, Siim Kallas, per intentar aconseguir un acord d'última hora per incloure el corredor central entre les prioritats europees. Pastor volia que la travessia pels Pirineus rebés finançament juntament amb el corredor mediterrani, que sí que té l'aval europeu.

Però el comissari Kallas ja ha descartat incloure el corredor central pels Pirineus entre les prioritats europees. En la seva intervenció a la reunió de Brussel·les ha alertat que a aquestes alçades no es poden "començar les negociacions una altra vegada".

Kallas ha assegurat que ja han fet negociacions "durant dos anys" sobre les infraestructures prioritàries.

"Hem tingut diverses onades de negociacions, molts de vosaltres hi heu estat", ha dit Kallas als ministres. El comissari ha assegurat que després de dos anys ara "només" es poden discutir "la metodologia o propostes concretes". "Però no podem començar amb les negociacions una altra vegada", ha alertat.

De fet, el comissari ha assenyalat que seria "diabòlic" permetre "incorporacions d'última hora" com la del corredor pels Pirineus. Segons Kallas, això podria crear un "precedent" preocupant per a altres estats membres, que també voldrien incloure nous corredors entre les prioritats.

La ministra espanyola Ana Pastor ja ha avançat a la seva entrada a la trobada de Brussel·les que el procés de negociació no acaba amb l'acord polític dels països de la UE, sinó que ara el tema s'haurà de debatre, també, al Parlament Europeu. Pastor oferirà aquesta tarda una roda de premsa als mitjans des de Brussel·les.

stats