N-340: front comú de veïns i alcaldes de l'Ebre
Els alcaldes de les Terres de l'Ebre es desmarquen del Govern i se sumen als veïns i transportistes per reclamar la gratuïtat total de l'AP-7 fins que no es construeixi l'autovia A-7 i convoquen un gran tall a la carretera i altres accions per a l'11 de desembre
BarcelonaA les Terres de l'Ebre n'estan farts de ser els darrers de la cua en tot, i aquest cop han dit prou i s'han plantat amb la mortalitat de la N-340. Els veïns fa setmanes que tallen periòdicament la carretera per demanar la gratuïtat de l'AP-7 mentre no estigui acabada l'autovia A-7 en el tram sud del país –que encara ni s'ha licitat–. Els alcaldes de la zona, que també van aprovar un manifest per demanar-ne la gratuïtat, s'havien desmarcat per anar de la mà del govern de la Generalitat a Madrid a reclamar el 'model N-II Girona' per a la N-340: prohibir-hi el pas de camions i bonificar-los el 50% del peatge de l'autopista. A Girona els accidents s'han reduït moltíssim.
Els dubtes de Foment
La pressió del lobi dels transportistes va frenar el ministeri
Els veïns no acceptaven aquesta solució, i els transportistes encara menys. De fet, el recel d'aquest sector econòmic a nivell espanyol havia fet fer marxa enrere el ministeri de Foment al mes de març, quan ja estava disposat a aprovar el 'model N-II Girona' per a totes les carreteres nacionals de l'Estat que tinguessin una autopista paral·lela. I va passar a una prova pilot a només 6 vies estatals –entre les quals hi ha la N-240 entre Montblanc i Lleida– amb bonificacions per als camions, però no se'ls prohibeix la circulació. El resultat està sent anecdòtic.
Els alcaldes de les Terres de l'Ebre, però, han decidit desmarcar-se del Govern, que no aposta per la gratuïtat de l'AP-7, després d'escoltar de la boca del secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, que el ministeri de Foment accepta el 'model N-II'... però després del 20-D. Conscients que després de les eleccions generals l'equilibri de forces a Madrid pot canviar, els batlles saben que aquestes són paraules que se les pot endur el vent.
D'aquesta manera aquest divendres han anunciat que el divendres 11 de desembre a la tarda els vuit alcaldes de la N-340 tallaran simultàniament la carretera al seu municipi. Tot i les mocions aprovades i les reunions amb les administracions, els alcaldes s'han cansat i redueixen les seves peticions a una: la gratuïtat immediata de l'AP-7. Amb aquesta decisió s'alineen amb el moviment veïnal i aparquen la resta de propostes.
La pipa de la pau
Veïns i alcaldes aniran plegats després d'algun desacord
Així es posa punt final a les diferents alternatives i propostes que s'estaven treballant en diversos fronts veïnals i institucionals, des de fa dos mesos, i que havien confós i dividit el moviment per acabar amb la sinistralitat de la N-340 que va començar el 12 de setembre amb una primera manifestació que, ja d'inici, va provocar la confrontació de veïns i alcaldes.
"Es hi juguem molt i hem de fer una cosa coordinada i al més unitària possible perquè se'ns escolti. Si no anem units, no ens en sortirem. Estem vivint moments que necessitem que se'n prengui nota", reclama l'alcalde de l'Ametlla de Mar, Jordi Gaseni. Per a ell, les crítiques rebudes són una mostra de la preocupació que existeix entre els veïns i agraeix al moviment veïnal que "hagin aguantat la flama" d'aquesta lluita durant aquestes setmanes. "Estem tots d'acord que mentre no hi hagi solucions viàries per a les Terres de l'Ebre estarem amb l'ai al cor per si a algun veí que surt a la N-340 li passa alguna cosa", lamenta.
De moment, els alcaldes han explicat que promouran, per a l'11 de desembre, a les 15.00 hores, vuit talls simultanis a la N-340, en els seus termes municipals. Les properes setmanes s'acabarà de concretar amb els transportistes l'acció que impulsarà la FEAT per complementar aquesta gran mobilització a la carretera. No es descarta que els camioners i vehicles pesants puguin fer alguna reivindicació, paral·lelament, a la mateixa hora i el mateix dia, però en altres punts de la xarxa viària ebrenca.
Pedaços: cons i rotondes
Solucions provisionals i poc eficients
Mentre el ministeri segueix sense prendre una decisió definitiva a la mortalitat de la N-340, han començat les obres per construir rotondes en el tram de l'Ebre per reduir la velocitat de la via i així reduir els accidents. Aquesta solució de mínims no ha agradat gens al territori, que ho troba un pedaç, però tampoc al RACC, que ho desaconsella per motius de seguretat. El Reial Automòbil Club de Catalunya defensa la solució del Govern, el 'model N-II Girona', per a la N-340. L'altra solució provisional és la que va començar a aplicar el Servei Català de Trànsit a l'estiu, posant cons en altres trams per evitar els perillosos avançaments o sortides cap a l'esquerra que impliquen envair el carril contrari. Aquests cons tampoc han agradat als usuaris.