L'Ajuntament de Barcelona torna a canviar un tram del carrer Gran de Sant Andreu
La pacificació inicial havia disparat el trànsit fins a un 100% en alguns vials de l'entorn
BarcelonaUna de les principals estratègies per reduir el trànsit dels carrers és escanyar-lo. Si un carrer passa de tenir quatre carrils a tenir-ne només dos, patirà un increment de les retencions i, a la llarga, els conductors, farts de perdre tant de temps, buscaran una alternativa. El problema arriba quan aquesta alternativa no és el transport públic, sinó un altre carrer que, en la majoria dels casos, no està preparat per assumir tants vehicles. Això és el que està passant al barri de Sant Andreu, on des de l'estiu del 2019, el carrer Gran s'ha pacificat i, a més, s'ha canviat el sentit de circulació per impedir que els conductors el puguin fer servir per entrar o per sortir de la ciutat. El canvi ha permès pacificar el carrer Gran, però ha disparat la circulació pels carrers de l'entorn, la gran majoria amb plataforma única, és a dir, sense voreres, fins al punt que ha calgut tornar a fer algunes modificacions.
La nova ruta que utilitzen els conductors, de fet, ha provocat que algun tram de carrer vegi com es doblava el nombre de cotxes que hi passen cada dia, segons el comptatge del volum de trànsit que ha fet l'Ajuntament juntament amb els veïns i al qual ha tingut accés el diari ARA. El més perjudicat de tots és el carrer d'Agustí Milà, entre Gran de Sant Andreu i carrer de la Segarra, per on passen gairebé 5.000 cotxes al dia, el doble que fa dos anys, abans del canvi de sentit del carrer Gran. En aquest tram, fa només tres mesos, es va produir fins i tot un atropellament, quan un cotxe va envestir tres menors que anaven a peu, un dels quals va haver de ser traslladat a l'Hospital de la Vall d'Hebron, amb lesions lleus. A més d'aquest fet, totes les rajoles s'han malmès, com les pilones que molts camions s'han emportat, i caminar per la vorera s'ha convertit en un malson perillós.
La qualitat de vida dels andreuencs d'aquests carrers ha empitjorat dràsticament. Durant tot aquest temps, els afectats no han parat: assemblees, talls de carrer, festes reivindicatives, cartells demanant als cotxes que circulin a poc a poc i reunions amb el districte. Finalment, han aconseguit millores: a partir del dissabte 19 de juny, s'aplicarà un nou canvi per intentar redistribuir la circulació. El tram del carrer Gran entre Malats i Joan Torras tornarà a canviar de sentit, de manera que els vehicles que vinguin pel carrer Joan Torras podran girar a l'esquerra. Aquest gir, però, només el podran fer "vehicles autoritzats i de mercaderies". També canviarà de sentit el carrer Santa Marta. A Servet, un altre dels carrers força perjudicats, es retiraran les pilones per evitar "l'efecte túnel" que provoca que alguns conductors accelerin quan es noten separats per les pilones.
La regidora del districte, Lucía Martín, ha reconegut al diari ARA que "el trànsit ha crescut molt als carrers de l'entorn" i ha apuntat que quan es va decidir canviar el sentit del carrer Gran, només es van fer estudis sobre aquest vial, i no "globals". Martín insisteix que els canvis que començaran el dia 19 "no són definitius" i que s'està fent un "estudi de mobilitat de tot el barri" per trobar una solució definitiva, que fins i tot podria passar per convertir el centre del barri en una superilla.
Des de la Plataforma per la Distribució del Trànsit no estan del tot satisfets i reclamen "un canvi més valent a l'hora de distribuir el trànsit", ja que ara, des del seu punt de vista, el pla s'ha reduït a retornar els vehicles al carrer Gran. Denuncien també que el districte no ha complert els terminis que s'havien fixat i conclouen: "Per què ara hauríem de pensar que compliran amb el nou estudi de mobilitat?"