La reforma de la Meridiana complica la convivència entre bicicletes i vianants
El tall del carril bici, que durarà un any, genera confusió i molts ciclistes opten per circular per la vorera
Barcelona“És horrible, és molt de temps. Abans trigava deu minuts i ara és quasi el doble”, denuncia una usuària tant de patinet com de bici que circula gairebé cada dia pel tram de l'avinguda Meridiana de Barcelona que actualment està tallat per obres. Ella utilitza el desviament, tot i el temps que li suposa el canvi, però no tothom hi opta. De fet, la major part dels conductors que arriben on comença la ruta alternativa tiren pel dret malgrat els senyals. “Quan s’acaba el carril em poso entre els cotxes”, explica un ciclista que utilitza sovint aquesta ruta, però que no fa cas del desviament temporal.
La situació s’ha generat per les obres que hi ha a l’avinguda Meridiana de Barcelona des del dia 7 d’abril i que es preveu que s’allarguin fins al març de l’any vinent. L’afectació als carrils bici va ser esglaonada: va començar el 7 d’abril en sentit d’entrada a la ciutat i el 17 de maig s’hi va afegir el contrari. Les obres continuaran afectant els dos carrils fins que s'acabi tota la transformació, és a dir, la primavera vinent.
Els talls han fet que el carril bici des de la cruïlla amb el carrer Aragó fins al carrer Josep Estivill estigui tallat. Això suposa un tram d’un quilòmetre que, en comptes de fer en línia recta, els ciclistes ara han de recórrer en ziga-zaga pels carrers Aragó, Navas de Tolosa i Josep Estivill o viceversa, depenent del sentit de la marxa.
Tot això ha comportat un augment de vehicles de mobilitat personal a la calçada i també a les voreres de la Meridiana que, per culpa de les obres, ja havien quedat reduïdes. Aquesta situació es tradueix en un increment del risc per als mateixos conductors i també per als vianants. El president del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Carlos Benito, assegura que “per la mala gestió els qui ho paguen són els més vulnerables: els vianants”. Ho confirma l'Eva, veïna de la zona i que habitualment circula pel tram caminant i amb bicicleta: "Hi ha moltes més bicis i molta gent no en baixa". I diu que ella sí que camina al costat de la bicicleta perquè només fa una part del tall. Però confessa que "si fos més tros intentaria anar amb bici". Altres veïns asseguren que aquest problema ja passava abans de les obres. És el cas de la Pepi, veïna de la Sagrera, que sosté que el conflicte no ha sorgit amb les obres i que sempre "ha d'anar esquivant" els ciclistes que a més "toquen el timbre" perquè s'apartin els vianants. Aquest carril bici, a més, ja té algunes interrupcions més enllà de les obres actuals i, en el seu pas per la Sagrera, desapareix i obliga els ciclistes a improvisar.
Amb aquesta solució temporal, denuncia Benito, s’està demostrant que “l’Ajuntament té una estratègia de fòbia a les bicicletes”, que ja s’anava veient amb actuacions com la del carrer Aragó, que considera “simbòliques” i que “no aporten gran cosa”. Pensa que la remodelació és només “de cara a la galeria” perquè ja hi havia una ruta segura que permetia fer el recorregut. En canvi, hi ha altres espais de la ciutat que sí que necessiten una alternativa per a aquests vehicles, com les places d'Espanya i de les Glòries, també Verdaguer i la Zona Franca, en què “el carril bici està fet de qualsevol manera”.
Per a Benito, la solució que l’Ajuntament ofereix per al tall de la Meridiana és un exemple més del “rebuig a la bicicleta”. Els damnificats, segons Benito, són els vianants i els ciclistes, i no els vehicles particulars. Els més afectats, destaca, són els vehicles més sostenibles.
Fonts de l’Ajuntament asseguren que sempre intenten desviar els carrils bici per “la ruta més curta, suprimint carrils de circulació o d’estacionament si cal”. Però lamenten que en aquest cas no era una alternativa “factible” perquè la mateixa “obra afecta la calçada i redueix la capacitat viària”.
El projecte de reurbanització de la Meridiana
Les obres són la segona intervenció d’aquestes característiques a la Meridiana en els últims anys i pretenen reduir el trànsit a l’avinguda des del carrer Mallorca fins a la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill. Amb aquesta remodelació un dels principals accessos a la capital catalana perdrà un carril per sentit.
El carril bici, que fins ara era a les voreres, passarà a ser al mig de la calçada, protegit per vegetació dels vehicles de motor. I a les voreres dels dos costats s'ampliarà l’espai per als vianants i s'hi afegiran espais verds. La primera intervenció va fer una transformació semblant entre la plaça de les Glòries i el carrer Mallorca.
L’Ajuntament destina a aquestes obres 8,33 milions d’euros i s'actuarà sobre 27.500 metres quadrats de superfície, més de 500 metres de longitud.