Mossos d'Esquadra

Així treballa la unitat ferroviària dels Mossos: de robatoris al metro a accidents de tren

La secció es va crear el 2017 després d'un sinistre a l'estació de França

5 min
Accident a l'estació de França el 2017

BarcelonaAra fa una mica més de cinc anys, el 29 de juliol del 2017, un tren va entrar a l'estació de França i no va frenar a temps. Va xocar frontalment amb el topall de la via. L'impacte es va viure als vagons com un fort terratrèmol, que va deixar 56 ferits. Afortunadament, no es va haver de lamentar cap víctima mortal. Ràpidament, s'hi van traslladar agents dels Mossos d'Esquadra de l'Àrea de Seguretat del Transport Metropolità, coneguda com l'ASMET. Els agents recorden l'accident com un dels més durs que ha viscut Catalunya. Pel nombre de ferits i també per la dificultat de la investigació: el tren havia entrat a una velocitat relativament normal a dins de l'estació, però no va frenar. Els Mossos van veure que per esbrinar què havia passat no disposaven de la tecnologia adequada ni dels agents especialitzats. Aquella va ser la llavor de la primera unitat d'investigació d'accidents ferroviaris, formada precisament per uns quants agents que aquell dia els va tocar anar a l'estació de França. Ara, qualsevol accident que passi sobre unes vies és feina seva.

La unitat d'investigació està formada per sis persones. Des del 2017 s'han anat formant, amb cursos que ofereixen les mateixes operadores de trens com Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya o Renfe. Els agents també es declaren, però, molt autodidactes. La seva base d'operacions és a la comissaria de Sant Martí, a l'últim pis. A dins del cos es coneixen aquells despatxos com la "planta noble": fins al 2009, l'any que s'inaugura el complex central d'Egara, Sant Martí era l'epicentre dels Mossos, l'espai on hi havia les oficines del cap del cos i els principals comandaments. Ara, hi ha aquesta unitat. No cada dia hi ha accidents de tren, per sort, i, de fet, el seu dia a dia no està relacionat amb els accidents. Mai, però, no deixen de banda del tot les vies. Si res ho impedeix, passen bona part de l'any investigant delictes de delinqüència ordinària al metro, al tren, al tramvia... tot allò que vagi sobre vies de l'àrea metropolitana. Normalment parlem de furts, robatoris i alguna baralla.

Imatges de l'accident de tren a l'estació de França de Barcelona del 2017.

Quan hi ha un accident de tren, però, ho han de deixar tot per desplaçar-se fins al lloc dels fets, ja sigui a l'àrea metropolitana de Barcelona, al delta de l'Ebre o al Pirineu. La tecnologia dels trens i les vies ha avançat substancialment, però en els últims mesos hi ha hagut accidents preocupants, com el del maig a Sant Boi –amb un mort i més de 80 ferits– o el d'ara fa cinc mesos a Vila-seca –amb una trentena de ferits–. Tots dos estan sent investigats encara. En el cas de Sant Boi, per saber per què un tren de mercaderies va descarrilar i va xocar contra un de passatgers i, en el cas de Vila-seca, per esbrinar com una locomotora es va saltar la senyalització i va xocar amb un comboi amb viatgers. Des de la unitat d'investigació admeten que és bastant una loteria. "En bona part és fortuït", apunten.

Quan els arriba l'avís d'un accident es mobilitzen al moment. L'arribada sempre la descriuen de la mateixa manera: "És un caos". Mossos, policies locals, periodistes, ambulàncies, ferits, famílies dels ferits, periodistes i els primers polítics. "El mòbil treu fum", narren. És funció de l'ASMET ordenat aquest caos quan arriben. La prioritat és atendre les víctimes. També s'ha de garantir la seguretat –avisant que cal tallar la circulació ferroviària– i treballen perquè es restableixi ràpidament. En aquest impàs passen moltes coses. Fan un test de drogues al conductor del tren, escolten diversos testimonis i recullen proves: inspeccionen l'estat de les vies i del tren, i recullen imatges de tot plegat. Si cal, també fan volar un dron per obtenir imatges aèries.

La caixa negra

I arriba un dels moments més transcendentals: l'extracció de la caixa negra. A la unitat es coneix tècnicament com a "registrador jurídic". Igual que en un avió, recull tot el que ha passat. Tot el que ha fet el tren i tot el que han fet les vies. En els trens vells com el del 2017 (vegeu el vídeo) la caixa negra fa justícia al seu nom: és un aparell de la mida d'una torre d'ordinador de les velles. Ara, als trens nous s'hi connecta un llapis USB i s'extreu tota la informació, que després analitzen amb deteniment. Ningú pot tocar la caixa negra, ni els operadors ni altres agents dels Mossos, sense la presència d'aquesta unitat.

Agents dels Mossos treballant en l'accident de l'estació de França del 2017.
Un agent dels Mossos enlairant un dron per analitzar un accident ferroviari.

En la majoria de casos, la caixa negra conté l'explicació de la causa de l'accident. L'ASMET només pot parlar obertament dels casos tancats judicialment. Per exemple, el de l'estació de França. Llavors, la caixa negra va demostrar que el maquinista no va prémer cap botó per frenar i els Mossos van concloure que es va adormir. De fet, hi ha un sistema per evitar que el conductor s'adormi. Es diu "home mort". Cada cert temps el conductor ha de prémer un pedal perquè el tren sàpiga que està despert. Després, la caixa negra revelarà si realment ha premut el pedal cada vegada que tocava. Normalment, admeten des de l'ASMET, els accidents són multicausals. S'hi barreja el factor humà, el del conductor que s'adorm o el del tècnic de l'estació dona el vistiplau perquè passi un tren quan encara no ho pot fer, amb d'altres d'estructurals, com un error del tren o una anomalia en el sistema de vies o de senyalització. També hi ha causes majors, com una esllavissada. El cas de Vacarisses d'ara fa tres anys, un accident que s'està tornant a investigar per ordre de l'Audiència de Barcelona, també va ser multicausal: una esllavissada i un mal manteniment de les vies, segons els informes de Foment.

Les imatges de l'accident de tren a l'Estació de França de Barcelona del 2017.

Pel·lícula completa

Amb el pas de les hores, els Mossos s'intenten reconstruir la pel·lícula completa de l'accident: recullen les imatges de les càmeres de seguretat de l'estació, dels vagons (alguns trens en tenen per fora i per dins) i van parlant amb més testimonis. També demanen les comunicacions entre el conductor i el centre de control, fins i tot sol·liciten les de dies anteriors per si un error hores enrere ha precipitat l'accident actual. A més, amb el pas dels dies també reben les investigacions que han obert les operadores pel seu compte, perquè totes tenen equips especialitzats per analitzar què ha fallat. Per exemple, quan hi ha un accident a Rodalies, Renfe (propietària dels trens) obre una investigació interna i Adif (que gestiona les vies) una altra. Els Mossos poden veure els resultats d'aquestes dues investigacions per portar la seva, definitiva, davant del jutge.

Per a les víctimes, no sempre arriba la justícia que desitjarien. En l'accident de Vacarisses va morir un passatger, i la seva família va portar Adif a la justícia perquè, amb diversos informes a la mà –un dels quals del ministeri de Foment–, consideraven que el mal manteniment de les vies hi va jugar un paper important. Per sorpresa de la família, la jutge d’instrucció de Terrassa va decidir arxivar la investigació, tot i que el recurs dels familiars a l'Audiència ha donat una segona oportunitat al cas. Abans d'haver d'afrontar un nou judici, Adif havia arribat a un acord amb la família i els afectats, i els va indemnitzar i va prometre que faria millores per reduir els accidents.

stats