TURISME

Així gasta els diners un turista a Barcelona

Gabriel Pernau
05/12/2011
3 min

Catorze milions de pernoctacions anuals, 7,1 milions de turistes allotjats en hotels, una despesa diària de 20 milions d'euros… No hi ha dubte que el turisme s'ha convertit en el gran matalàs per esmorteir l'impacte de la crisi a Barcelona. Però, ¿qui és en realitat aquest turista que s'amaga darrere les grans xifres? Quins llocs visita i com es gasta els diners?

El retrat robot del turista que visita la ciutat és, segons els anuaris estadístics de l'Ajuntament i de Turisme de Barcelona, un francès o un italià que s'allotja dues nits al centre. Arriba a la capital catalana en avió per motius vacacionals, s'ha organitzat el viatge pel seu compte i s'allotja en hotels de quatre estrelles. El nostre home (fictici) s'anomena monsieur Duval, és de París, té una bona situació econòmica, s'allotjarà en un hotel més que correcte de l'Eixample i ve acompanyat d'un amic amb qui ha planificat l'estada per internet.

Han comprat un tiquet del Bus Turístic (20,70 euros) per al primer dia, mentre que els altres dos utilitzaran la targeta Barcelona Card (24,75 euros), que els garanteix transport públic i accés gratuït durant dos dies a equipaments culturals, a més de descomptes en algunes botigues.

El seu recorregut inclou un tour guiat pel Barri Gòtic (13 euros), la visita a la Catedral, a la Sagrada Família i al Museu Picasso. Pels 25 euros que costa l'Articket podran visitar també la Fundació Miró i la Pedrera. La Casa Batlló els costarà 18,15 euros. En acabat, monsieur Duval ho aprofita per comprar-se unes sabates al passeig de Gràcia i un llibre sobre el modernisme (54,5 euros). I després, corrents cap al Museu del Barça. L'entrada (22 euros) serà la més cara que el francès haurà pagat durant la seva estada a Barcelona. En canvi, amb la samarreta de Messi decideix estalviar i acabarà comprant-ne una de falsa per 28 euros (en comptes dels 80,99 que val l'oficial). El que no li estalviarà ningú són els 9,7 euros que li clavaran per una cervesa gegantina en una terrassa de la Rambla i els 15 euros per un taxi. "Preus de París", es consolarà.

¿Barcelona és una ciutat més cara a causa del turisme? Per Àngel Tarrés, president de l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya, la resposta és que sí: "Encara que un cafè costés el mateix que a França, Barcelona és més cara si tenim en compte que el sou mitjà a Catalunya és més baix que en altres països europeus. Els turistes que baixen dels creuers tenen dues o tres hores per visitar la ciutat i estan disposats a pagar el preu que els demanin".

La Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (Favb) ha creat una comissió que estudiarà els efectes del turisme massiu a la ciutat. El vicepresident segon de l'entitat, Lluís Rabell, anticipa que els principals problemes, relacionats amb la convivència i el trànsit, es concentren en les zones que reben més visites: Ciutat Vella, voltants de la Sagrada Família i del Parc Güell. Rabell és partidari d'imposar una taxa turística. "Sense estar en contra del turisme, voldríem certes polítiques de regulació en indrets determinats i els beneficis no haurien de ser per al sector turístic sinó perquè hi hagi més recursos municipals per mantenir l'espai públic".

Un cop monsieur Duval torni a París i faci números, descobrirà que ha gastat -bitllets d'avió a part- 673,84 euros a Barcelona. Les partides més grans no hauran estat per a l'hotel (14,7% del total), per a les visites (23,3%) ni per als àpats (17,6%), sinó per a les compres que haurà fet (29,3%). A l'altre costat de la balança, les despeses en transport (11,8%) i en consumicions (3%). L'home se sorprendrà que quasi la meitat dels 21 euros pagats en begudes corresponguin al barril de cervesa de la Rambla. "Ben pensat -reflexiona-, potser sí que em van enredar".

Un portaveu de Turisme de Barcelona assenyala que el retrat de monsieur Duval s'acosta bastant a la realitat: "De fet, es calcula que un 34% de la despesa turística es fa en comerços. Tot i això, en temes relacionats amb el turisme és molt difícil generalitzar, perquè Barcelona rep un turisme molt divers i que cada any canvia".

stats