Adif planta el Govern en dues reunions tot i que el seu president ha estat a Barcelona
La tensió entre la Generalitat i l'òrgan públic espanyol que gestiona les infraestructures està creixent fins al punt que el conseller Josep Rull ha dit: "No deixarem que Adif faci actuacions unilaterals quan es tracti de coses que afectin Catalunya"
BarcelonaLa tensió entre el president d'Adif, Gonzalo Ferre, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va a més des que divendres passat el Govern va reclamar a l'Estat que traspassi totes les competències d'Adif a CatalunyaEstattraspassi totes les competències d'Adif a Catalunya. Més enllà de la incidència d'avui provocada per un incendi en una estació fantasma propietat d'Adif, i la picabaralla posterior amb els Mossos d'Esquadra com a ase dels cops, els dos organismes apugen el to.
Per una banda, Adif ha plantat el Govern en dues reunions que han tingut lloc avui. La primera era una reunió molt tècnica al matí (acord de capacitat), per decidir els usos dels solcs de la xarxa, que s'ha suspès perquè Adif l'ha anul·lat. A la tarda hi havia la reunió de l'òrgan mixt entre Renfe i la Generalitat, tal com estava previst des de feia una setmana. En aquesta reunió hi havien convidat Adif de manera extraordinària, ja que havien de parlar d'un tema que els afectava, però no hi han assistit, tot i que el president d'Adif ha estat aquesta tarda a Barcelona.
El conseller de Territori, a la sortida de l'òrgan mixt, ha anunciat una decisió que han pres conjuntament amb Renfe: no permetre que Adif pugui marcar trams de limitació temporal de velocitat sense avisar la Generalitat, ja que això afecta la puntualitat del trens, i això és competència del Govern: "No deixarem que Adif faci actuacions unilaterals quan es tracti de coses que afectin a Catalunya", ha assegurat, en considerar que les actuacions que ha fet la companyia són "poc diligents".
A què es refereix Rull exactament? Cada cop que hi ha una petita incidència a la xarxa ferroviària de Rodalies en un punt concret, Adif limita de manera temporal aquell tram mentre duren, en teoria, les tasques de reparació. El problema, segons Rull, és que aquestes limitacions temporals es converteixen en permanents perquè Adif no repara aquell desperfecte en molts casos. "És com si nosaltres, que som responsables de les carreteres, quan hi ha un despreniment de terres en un talús, poséssim uns cons per alentir la circulació, i els hi deixessin per sempre", ha argumentat el conseller.
Aquestes limitacions sense avisar afecten la puntualitat dels trens, que és responsabilitat del Govern. "Segons el contracte que tenim amb Renfe, les Rodalies han de tenir una puntualitat del 97%, i ara és del 94%, i a més, en els trens regionals, la puntualitat baixa fins al 58%, que és inacceptable".