Societat23/02/2016

Activat el protocol de contaminació a l'àrea de Barcelona per la pols africana

Es recomana als ciutadans viatjar en transport públic, just en una setmana atapeïda de vagues

Mario Martín Matas
i Mario Martín Matas

BarcelonaL'última vegada que es va activar el protocol per contaminació excessiva a l'àrea de Barcelonava ser al gener del 2015, degut a la presència d'un potent anticicló que dificultava la dispersió de les partícules contaminants en l'atmosfera. Aquest dimarts, però, el departament de Territori i Sostenibilitat ha declarat l'inici d'un altre, el setè des que la Generalitat va crear aquesta mesura l'any 2011.

La declaració d'aquest dimarts ha tingut a veure especialment amb la intrusió de pols africana i al fet que els nivells de partícules en l'aire són "elevats" a tot Catalunya. En concret, la xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica va mesurar ahir nivells elevats de partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en 23 estacions catalanes, és a dir, valors per sobre dels 50 micrograms per metre cúbic.

Cargando
No hay anuncios

Com que la previsió indica que durant aquest dimarts els valors continuaran elevats, Territori i Sostenibilitat ha optat per activar el protocol, una mesura que afecta als 40 municipis de la corona de Barcelona i obliga a reduir la velocitat a les vies ràpides d'accés a la ciutat. També s'insta a les cimenteres i a les elèctriques a reduir les seves emissions i als municipis a restringir les actuacions que generen partícules.

També implica la recomanació als ciutadans que moderin l'activitat física a l'aire lliure, sobretot a persones amb malalties respiratòries i cardiovasculars, però també la recomanació que utilitzin el transport públic i deixin el cotxe a casa. Aquesta recomanació és especialment difícil de complir en una setmana atapeïda de vagues en el transport públic, i que ja va provocar ahir un augment considerable del trànsit rodat.

Cargando
No hay anuncios

Els protocols de contaminació atmosfèrica contemplem també per a un futur que els cotxes hagin de pagar més en els peatges d'accés a la ciutat, una mesura que encara s'ha de concretar i aprovar, i també una reducció en el preu del transport públic, una altra proposta que requereix de la implantació d'un sistema de preus intel·ligent capaç d'adaptar-se a aquestes casuístiques.