Un de cada tres accidents de trànsit greus a Barcelona són en jornada laboral

L'Ajuntament de la capital ofereix formació a una quarantena d'empreses per intentar evitar aquest tipus de sinistres

Acn
16/12/2014
2 min

BarcelonaEl 36% dels accidents de trànsit amb morts o ferits greus que han tingut lloc a Barcelona fins al mes d'octubre han estat 'in itinere' -és a dir, anant o tornant de treballar- o durant la jornada laboral. Així es desprèn d'un informe que ha elaborat l'Ajuntament de Barcelona que indica que dels 300 accidents d'aquest tipus que hi ha hagut els primers deu mesos de l'any a la capital catalana, 46 han estat 'in itinere' i 64 durant la jornada laboral. És una xifra que ha dut els responsables municipals a elaborar un seguit de sessions de formació per a empreses destinat a evitar aquesta mena de successos. L'Ajuntament ha ofert a una quarantena de firmes la possibilitat de participar en aquests cursos.

Aquestes sessions de formació s'emmarquen en la voluntat del consistori d'incrementar la seguretat viària, un extrem que passa per, entre d'altres, protegir els col·lectius "més febles" de la piràmide, és a dir, vianants, motoristes i ciclistes. Aquests col·lectius són els que concentren més accidents mortals, i els cursos tenen la missió de formar els treballadors de les empreses que s'hi adscriguin sobre la manera de prevenir accidents, així com de la vulnerabilitat de les motos a la ciutat, segons ha explicat el tinent d'alcalde de Seguretat de Barcelona, Joaquim Forn.

Des de l'Ajuntament es justifiquen les sessions argumentant que el col·lectiu de conductors que fan trajectes 'in itinere' o que passen la jornada laboral al volant és "el més nombrós i possiblement el que té més presència al carrer", però en canvi és un sector que "habitualment" no rep formació ni indicacions en seguretat viària, a diferència d'altres com els joves i la gent gran.

Forn també ha explicat, en aquest sentit, que la formació s'adaptarà als diversos tipus d'empresa que participen als cursos. "No és el mateix un repartidor de pizzes que un treballador que fa servir el cotxe per anar a la feina i no el fa servir més fins que marxa", ha explicat en roda de premsa.

El grup de formadors en Seguretat Viària Laboral, el títol que es dóna a les sessions, està format per una seixantena de membres de la Guàrdia Urbana que fan aquesta tasca de manera voluntària, i entre d'altres aspectes es parla de col·lisions laterals, frontó-laterals, atropellaments o caigudes amb vehicles de dues rodes.

També s'incideix en aspectes que afecten el col·lectiu de treballadors a la carretera com ara la fatiga, que "suposa un increment del temps de reacció, una percepció més lenta, l'acceptació inconscient de més riscos, la disminució de l'atenció i la precisió en els moviments". Segons l'Ajuntament, aquest factor apareix a entre un 20 i un 30% dels accidents. El 25% dels conductors reconeix haver-se quedat adormit al volant, xifra que puja fins al 50% si la pregunta és si han estat a punt de quedar-s'hi.

Un altre fet sobre el qual s'alerta és sobre la distracció, que pot produir-se per fenòmens tan variats com la manipulació del telèfon o la ràdio, mirar un mapa, encendre una cigarreta o menjar.

stats