Els trens tornen a passar pel túnel de Martorell i la R4 recupera la circulació per doble via

Les obres suposen un pas per avançar en el Corredor Mediterrani cap a les comarques del sud

Un tren de Rodalies entrant al túnel remodelat de Martorell
Marta Rodríguez Carrera
13/12/2020
3 min

MartorellLa reobertura del túnel de Martorell de la línia R4 de Renfe des d'aquest diumenge permet als viatgers estalviar-se haver de fer el trajecte en autobús, però més enllà de les molèsties quotidianes, la finalització de les obres suposen un gran pas per a l'avançament del Corredor Mediterrani, que d'aquí dos anys ha de poder connectar Barcelona i Tarragona amb ample de via europeu. De la mateixa manera, els combois de mercaderies que s'havien desviat per la línia de la costa tornen a fer servir aquesta línia interior, que té pendent una actuació semblant sobre un altre túnel, el de Castellbisbal, a pocs quilòmetres del martorellenc. En paral·lel, avui també han acabat les obres entre Sant Sadurní i els Monjos, cosa que permet la circulació en doble via per tota aquesta línia.

Durant els quatre mesos que han durat les obres, les màquines han treballat per rebaixar el terra del túnel dos metres per a la instal·lació del que s'anomena el tercer fil ferroviari, que permet intercanviar les vies en funció de si circulen combois amb ample de via europeu (per al Corredor) o ibèric. El comissionat del govern espanyol per al Corredor, Josep Vicent Boira, ha volgut donar rellevància a l'acabament d'aquesta obra, de poc més d'un quilòmetre per salvar el teixit urbà de Martorell, i ha visitat l'estació personalment. Allà ha afirmat que són el "primer pas d'una operació" batejada com a Porta d'Europa que possibilitarà l'arribada de l'ample internacional fins al nus de Vila-seca, a la zona de Tarragona, i donarà servei així a les indústries de la regió cap a la frontera francesa. A més, també s'ha renovat la via i catenària entre l'estació de Martorell i

la bifurcació cap a la fàbrica de Seat.

En aquest punt d'accés a Barcelona, Adif (l'operador d'infraestructures) està ja treballant en el següent tram, el que va de Martorell al veí Castellbisbal. En aquesta ocasió, però, els trens es podran desviar cap a un túnel en desús des dels anys 80, però com que és de via única també es preveuen afectacions en el servei, tot i que no caldrà que els viatgers hagin de fer servir cap autobús alternatiu.

Les actuacions al tram Castellbisbal-Martorell i, per extensió, fins al nus de Vila-seca suposen una inversió de 64 milions d'euros, dels quals 25 s'han executat en els últims cinc mesos. Un cop acabin es connectarà la part del Corredor que ja està en funcionament, entre Castellbisbal i la frontera francesa, passant pel port de Barcelona, i la que encara està en execució cap al sud, fins a Algesires. Quan tot estigui enllestit, tots els ports catalans quedaran connectats a Europa amb una via estàndard i s'espera que es reduirà el trànsit de mercaderies, i també el de persones, per carretera. Els càlculs actuals estimen que suposa un estalvi de cinc milions de tones de CO2 i que per cada euro invertit en el Corredor Mediterrani se'n recuperaran tres i mig, ha explicat Boira.

Actualment, però, les mercaderies es mouen per Espanya en camions i tràilers i "tant sols el 4% circulen en ferrocarril", ha subratllat Boira. Empreses com l'automobilística Seat confien beneficiar-se del nou ample de via perquè els seus vehicles surtin de la factoria a sobre de trens i no de camions, raó per la qual l'empresa guanyaria "més competitivitat a escala europea", ha valorat el responsable ferroviari.

stats