Interior porta a la Fiscalia "l’assetjament laboral i sexual" al 112
Els sindicats denuncien a Inspecció de Treball les dues empreses que han gestionat el servei
BarcelonaEl departament d’Interior de la Generalitat ha posat en coneixement de la Fiscalia els casos d’assetjament relatats per treballadores del 112, revelats per l’ARA. Segons ha pogut saber aquest diari, l’escrit, que parla d’"assetjament laboral i sexual", es va presentar aquest dijous al migdia. Ara el ministeri públic podria iniciar una investigació d’ofici sobre el cas.
Interior, que és l'últim responsable del servei malgrat que el tingui externalitzat, fa un pas més després d’oferir assessorament psicològic i jurídic a les afectades en una reunió el 2 de juny, tal com ja va explicar aquest diari. Fonts del departament argumenten que, precisament perquè es tracta d'un servei externalitzat, el marge de maniobra de l’administració per actuar davant possibles casos d’assetjament és "limitat" mentre no hi hagi denúncia penal per part de les treballadores.
D’altra banda, aquest divendres al matí la comissió d’igualtat del 112 ha presentat una denúncia formal contra Serveo Servicios, que gestiona el servei actualment, i també contra Grupo Norte, que el 2019, quan n’era l’adjudicatària, ja va rebre els testimonis de dues de les afectades. Representants sindicals demanen a la Inspecció de Treball i Seguretat Social que exigeixi que es revisi o es faci de nou la investigació del cas. Consideren que l’actuació de les dues empreses va perjudicar les dones.
Tres setmanes després que l’empresa comuniqués a les afectades l’informe que tancava el cas, la comissió d’igualtat del 112 encara no l’ha rebut per via oficial. El 7 de juny, els representants dels treballadors en aquest òrgan van demanar una reunió urgent amb l’empresa, que els ha citat per a dilluns vinent.
Un procés revictimitzador
La tardor del 2019, dues treballadores del centre de la Zona Franca del 112 van informar l’empresa per la qual treballaven, Grupo Norte, que patien assetjament per part d’un mateix superior directe. La companyia, però, no va obrir cap expedient formal i va mirar de tancar el cas, sense oferir-los tampoc suport ni mesures cautelars perquè no haguessin de coincidir a la feina amb l’acusat.
El 3 de març d’aquest any, elles i més afectades van presentar una denúncia interna davant la nova adjudicatària, Ferrovial, al veure que l’home repetia el mateix comportament amb altres noies joves que entraven a treballar al servei. Després de gairebé tres mesos, l’empresa va respondre considerant que els fets del 2019 ja havien prescrit i que els més recents no estaven provats, i va recomanar al denunciat que fes "alguna formació" que, a ser possible, inclogués algun contingut en perspectiva de gènere.
L’actual Serveo Servicios –l’antiga Ferrovial, que va canviar de nom el març passat– gestiona el 112 des del maig del 2021, quan la Generalitat li va fer un contracte d’emergència perquè la companyia que en tenia l'adjudicació fins llavors, Grupo Norte, va entrar en concurs de creditors. El canvi d’empresa no va comportar grans diferències internes a nivell de jerarquia, perquè es va subrogar tota l’estructura laboral, inclòs el responsable del servei.
El Govern va posar sobre la taula la internalització del 112, llargament reivindicada pels sindicats, la tardor passada durant la negociació dels pressupostos. Aquest abril, però, Interior va adjudicar a Serveo un nou contracte per dos anys, fins al 2024, amb possibilitat de pròrroga per dos anys més.
Després de la notícia de l'ARA, treballadors i treballadores de la comissió d’igualtat del 112 van denunciar el "clima intimidatori" a Serveo i van rebutjar la gestió de l’empresa, en una concentració davant del departament d’Interior. La directora del servei de trucades d’emergències de la Generalitat, Irene Fornós, es va reunir amb ells i es va comprometre a aclarir els fets.