Societat 26/02/2016

Vaga de trens: l’última aturada de la setmana

Rodalies i Regionals de Renfe funcionen al 66% en hores punta, i al 33% la resta del dia. Les aturades s'estan produint amb normalitat i sense aglomeracions

N. Martínez / J. Ferrer
3 min
L'estació de Sants, durant el dia de vaga de trens

BarcelonaCompte enrere perquè acabi la setmana tràgica de la mobilitat a Barcelona. Finalitzada la vaga d’autobusos d’ahir, avui és el torn dels treballadors de Renfe. Els trens de Rodalies i els Regionals de Renfe funcionen a Catalunya al 66% en hores punta –entre les 06.00 i les 09.00 h i les 17.00 i les 20.30 h– i al 33% la resta del dia.

Això vol dir que a les hores més concorregudes circulen dos de cada tres dels combois que ho fan un dia habitual, mentre que a la resta d’hores, un de cada tres. Els serveis mínims dels trens de llarga distància convencional i alta velocitat són del 72%.

Normalitat i sense aglomeracions

A l'estació de Sants aquest matí hi ha normalitat tot i la vaga de Renfe. No hi ha excessives cues a les taquilles i molt poca gent reclama que li retornin l'import del bitllet per haver arribat amb retard. L'únic inconvenient que han patit és que han anat més estrets als trens perquè en circulen menys.

La Núria Ibáñez, veïna de Ripollet, ha indicat que el seu tren "no ha passat" i que ha hagut d'esperar 20 minuts. "Arribo tard a la feina, però ja estaven avisats", ha explicat. El Roger Torres, veí de Sant Vicenç dels Horts i estudiant del grau d'Educació Primària a la Blanquerna, estava força enfadat perquè ha arribat mitja hora tard i perquè el comboi "anava pleníssim de gent". Per contra, la Paula Solís, que viu a Terrassa, no ha tingut cap problema. "El meu tren ha passat a l'hora", ha assegurat. O la Clàudia, veïna de Granollers, que ha assegurat que "avui és el dia de tota la setmana que el tren ha anat millor perquè ha arribat just a l'hora prevista".

El 16% de seguiment de la vaga de busos

La d’avui és l’última vaga de la setmana del Mobile World Congress (MWC), després que metro i bus es paralitzessin durant dos dies cadascun. La mobilització d’ahir, però, va tenir menys repercussions a la mobilitat de la ciutat: va tenir un seguiment del 16% de la plantilla amb afectació màxima del servei d’un 32%. Es tractava d’una vaga parcial, amb tres aturades en diferents franges del dia i amb uns serveis mínims del 30%.

El problema va ser que a la vaga de busos s'hi van sumar diferents incidències a la L9, a la L1 i a la R4, i van causar retards a les diferents línies. La L1 de metro va estar tallada durant 15 minuts després que s’avariés un tren sense passatge entre l’estació d'Urquinaona i la d'Arc de Triomf. També la L9 va estar aturada durant uns minuts, després que els serveis tècnics localitzessin que un cable treia fum a l’estació Onze de Setembre. La línia R4 de Rodalies va quedar interrompuda durant unes hores entre Martorell i Sant Sadurní. Això va causar retards de més de 30 minuts a tota la línia.

Vaga estudiantil

Un altre dels problemes de mobilitat que va registrar ahir la ciutat va ser l’embús de la ronda Litoral causat per una manifestació d’estudiants a la zona de Marina. El tall va tenir una durada de 10 minuts, però va generar llargues cues. El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) protestava pel que es coneix com el model 3+2 (tres anys de grau i dos de màster). Precisament, la setmana que ve hi ha convocada una vaga com a protesta contra aquest sistema.

stats