Reformar els horaris, cosa de tots
La comissió del Parlament constata que cap dels sectors afectats vol liderar el canvi en solitari
BarcelonaReformar els horaris per acabar amb el desajust respecte a altres països europeus requereix una intervenció contundent en diversos àmbits de manera simultània. Aquesta és una de les principals conclusions que es desprenen de les compareixences a la comissió d’estudi de la reforma horària del Parlament, que està a punt d’acabar els seus treballs, segons recull l’informe final dels impulsors de la Iniciativa per a la Reforma Horària. La comissió d’estudi del Parlament ha trobat reticències a les mesures parcials en un àmbit concret per part dels sectors afectats, que no volen liderar el canvi en solitari perquè consideren que els perjudicaria.
Tancament dels comerços
El sector accepta un avançament sempre que sigui moderat
Segons un dictamen del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de la Generalitat, una de les mesures necessàries seria avançar l’horari de tancament dels comerços. Els representants del sector, però, van explicar davant de la comissió que el comerç no pot avançar molt el tancament mentre els ciutadans no hagin canviat els seus hàbits perquè perdrien molta quota de mercat. També van recordar que, arran del conflicte competencial entre l’Estat i la Generalitat, actualment no es pot aplicar una regulació específica per a Catalunya. L’informe dels impulsors de la Iniciativa per a la Reforma Horària detalla que el sector de l’hostaleria és el més reticent al canvi.
Programes de televisió
TV3 creu que avançar l’emissió no implica que s’avanci el consum
Una altra de les mesures que podrien facilitar un canvi d’hàbits seria avançar l’horari d’emissió dels programes de televisió de màxima audiència. El director de Televisió de Catalunya, Eugeni Sallent, va argumentar al Parlament que avançar l’horari d’emissió no comportaria necessàriament que s’avancés l’horari de consum dels espectadors. Sallent també va assegurar que, tot i això, TV3 ja està fent un esforç en aquest sentit, però l’informe dels impulsors de la Iniciativa per a la Reforma Horària demana a la televisió pública catalana que vagi més enllà.
Sortida de l’escola
Ensenyament assenyala els altres sectors implicats
Pel que fa a la jornada escolar, els impulsors de la Iniciativa per a la Reforma Horària demanen eliminar la jornada compactada a secundària. A més, els representants de l’AMPA van assegurar al Parlament que l’eliminació de la sisena hora a les escoles ha suposat fer un pas enrere en aquest sentit. La resposta del departament d’Ensenyament va ser semblant a la dels comerciants i la de Televisió de Catalunya, assenyalant els altres sectors. La representant del departament va assegurar al Parlament que la solució no és allargar la jornada escolar sinó escurçar la jornada comercial, mediàtica o laboral.
Presència a la feina
Les empreses defensen la flexibilitat però no l’apliquen
L’informe dels impulsors de la Iniciativa per a la Reforma Horària lamenta que els horaris laborals del nostre país premien la presència a la feina i que el nivell d’implantació del teletreball és a la cua d’Europa. A més, l’informe detalla que una àmplia majoria de les empreses catalanes defensen les mesures de flexibilització de la jornada laboral però només una tercera part les aplica. En les compareixences a la comissió d’estudi del Parlament diversos compareixents van posar de manifest la necessitat que la flexibilització sigui pactada entre l’empresa i els treballadors i no una imposició empresarial, en referència a l’última reforma laboral del govern espanyol.
Un any de campanya en què ja s’han fet passos importants
La Iniciativa per a la Reforma Horària es va presentar el gener de l’any passat i durant el primer any de campanya ja ha aconseguit fer passos importants, segons els seus impulsors. Com recull el seu anuari de l’any 2014, que es presenta públicament avui, en aquest temps han donat suport a la iniciativa la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, les entitats municipalistes i diversos ajuntaments, i s’ha posat en marxa la comissió d’estudi al Parlament. A més, segons destaquen els impulsors de la campanya, el món empresarial també s’ha mostrat disposat a parlar-ne.
El coordinador de la iniciativa, Fabián Mohedano, destaca per damunt de tot “el valor de la transversalitat i la capacitat d’aglutinar gent de diferents procedències ideològiques i disciplinàries”. Mohedano també subratlla que a nivell més intern s’han acabat de definir els reptes concrets que s’haurien de resoldre i que a nivell més extern s’ha aconseguit una bona resposta dels mitjans de comunicació i de la ciutadania. “Hem avançat, perquè abans només parlàvem del perquè i ara ja parlem del com”, sentencia.