Massa hores al davant de la pantalla

Un informe del Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya alerta que els menors de 30 anys hi passen cinc vegades més del temps recomanat i que més del 70% de la població de l'Estat pateix la síndrome visual informàtica

SEMPRE CONNECTATS  Tenir internet a casa i al mòbil és un requisit per a molta gent, cada vegada més, i els packs de telèfon i ADSL fix i mòbil han abaratit aquests serveis.
Marc Toro
30/09/2014
3 min

BarcelonaTelevisions, ordinadors, tauletes, telèfons mòbils... La nostra exposició a les pantalles és constant i en els darrers anys s'ha incrementat fins al punt de ser excessiva, tal com alerta un informe del Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC), presentat en roda de premsa aquest dimarts. Després d'enquestar un total de 1.400 persones de l'estat espanyol d'entre 14 i 70 anys, l'estudi arriba a la conclusió que "la majoria de la població passa mirant una pantalla més temps del que seria recomanable, unes dues hores al dia com a màxim".

Així, les dades indiquen que els menors de 30 anys passen 10,5 hores diàries al davant d'una pantalla –més de cinc vegades més del temps màxim recomanat–, que les persones d'entre 31 i 45 anys hi passen 9,3 hores i que el temps d'exposició dels més grans de 60 anys és de 3,8 hores. Unes xifres que el president del COOOC, Alfons Bielsa, ha considerat "escandaloses".

Aquesta sobreexposició causa el que es coneix com la síndrome visual informàtica (SVI), que afecta el 70% de la població de l'Estat. Els principals símptomes d'aquesta síndrome són molèsties, generalment temporals, com la fatiga visual (un 49% dels casos), sequedat (27%), picor (24%), visió borrosa (20%), envermelliment (10%), llagrimeig (9%) o visió doble (2%). "Tot això afecta el nostre benestar i rendiment", ha apuntat el degà de la Facultat d'Òptica i Optometria de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) de Terrassa, Joan Gispets.

Els elements clau: distància, llum i parpelleig

Més enllà de reduir el temps d'exposició, Gispets ha destacat altres factors que cal tenir en compte per evitar la SVI: distància, llum i parpelleig. "La visió humana està dissenyada per veure-hi bé de lluny", ha explicat, per la qual cosa mirar a una distància molt curta (com en el cas dels mòbils: entre 20 i 25 centímetres) provoca un esforç superior d'enfocament. Si aquesta situació s'allarga en el temps, estarem fent un sobreesforç i correrem el risc de patir miopia.

L'esforç també és excessiu si mirem una font de llum molt forta no natural de manera directa, i el parpelleig disminueix quan passem moltes hores davant d'una pantalla (de 20-25 a 5 per minut), especialment quan juguem a videojocs, cosa que també redueix la secreció lacrimal. "És una mirada fixa que augmenta molt l'evaporació de la llàgrima, causant sequedat ocular i picor i coïssor, entre altres símptomes", ha apuntat el degà.

En la roda de premsa s'han plantejat una sèrie de consells per reduir la SVI, com són l'ús de pantalles grans, forçar el parpelleig voluntari o evitar els reflexos a la pantalla.

Una causa del fracàs escolar?

Mentre que Alfons Bielsa ha destacat que aquesta síndrome "s'agreuja si la persona pateix una alteració visual", Gispets ha alertat que, més enllà de les molèsties, "hi ha problemes visuals que es deriven de l'exposició excessiva a les pantalles". Tot i que aquests problemes parteixin d'una "predisposició genètica", ha dit, també hi tenen a veure els "condicionants ambientals", una situació que s'agreuja en el cas dels nens, exposats des de petits a tot tipus de pantalles.

Malgrat que no es disposa de gaires evidències científiques, el degà de la UPC treballa amb la hipòtesi que hi ha una relació entre els problemes d'eficàcia visual i les dificultats en l'aprenentatge i el rendiment acadèmic dels nens. "Si milloréssim les capacitats visuals, milloraríem el rendiment", ha pronosticat.

Podem revertir aquesta situació?: campanya de conscienciació

Segons Gispets, "si no hi ha un daltabaix molt gran", la sobreexposició a les pantalles serà irreversible. És per això que recomana augmentar la pedagogia entre la població, sobretot entre els pares, perquè això "passi al mínim possible". En aquest sentit, el COOOC i la UPC han posat en marxa la campanya 'Visió i pantalles', que té per objectiu "conscienciar que cal tenir una bona visió de prop i adaptar els ulls als canvis produïts des de la implantació de les pantalles", tal com ha explicat el vicepresident del Col·legi, Lluís Bielsa. "Una visió nítida no equival a una bona visió", ha afegit Alfons Bielsa, i ha assegurat que també cal poder moure els ulls de manera coordinada, tenir visió 3D o una bona percepció visual, entre d'altres.

El pal de paller de la campanya és la seva pàgina web, on s'expliquen les causes i els símptomes de la síndrome visual informàtica, s'ofereixen consells per evitar-la i es plantegen tres proves de visió i un qüestionari per saber si l'usuari pateix la síndrome. D'altra banda, unes 500 òptiques rebran díptics informatius i pedagògics i també es farà difusió de la problemàtica a través de Facebook i Twitter, on està previst comptar amb la participació d'uns 1.500 òptics optometristes catalans.

'Visió i pantalles' és la tercera campanya del COOOC amb Víctor, "el primer òptic optometrista tridimensional del món'. Anteriorment, 'Viu en 3D!' va significar el primer test de visió binocular que arribava als cinemes, i amb 'Visió i aprenentatge' es va fer campanya a unes 300 escoles per detectar problemes visuals dels alumnes.

stats