“Hi ha escoles que no saben com fer que l’aprenentatge sigui interessant”
Boris Mir és director adjunt d’Escola Nova 21
BarcelonaApassionat de l’educació i de tot el que l’envolta, Boris Mir ha estat durant anys al capdavant d’un dels centres referents d’educació avançada a Catalunya, l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal. Ara abandera el projecte Escola Nova 21, que pretén fer la revolució als centres de Catalunya.
Què és Escola Nova 21?
No és una marca, és una crida oberta. Es tracta d’un programa que dura tres anys i que ajuda a transformar les escoles en centres del segle XXI.
Com és una escola que implanta l’educació avançada?
Aquella que prepara per a la vida plena dels temps actuals. Que prepara les persones perquè estiguin capacitades per fer coses. Perquè siguin capaces de llegir, d’escriure, de raonar, de prendre decisions... Aprendre de memòria un llistat de vocabulari en anglès no capacita per a res.
Això com es plasma en el dia a dia?
Per exemple, no dediquen un dia a la participació, sinó que en totes les activitats que es fan en el dia a dia ja es participa. Actualment estem reduint les escoles a una part instruccional i això no prepara els alumnes per a la vida. L’escola no pot garantir la felicitat de l’alumne, però ha de crear les condicions perquè pugui ser-ho.
I això no ho fa l’escola tradicional?
L’escola no ho fa, ho aprens tu pel teu compte. Ho aprens al pati. L’escola no pot prometre que l’alumne serà feliç, però sí el seu benestar. Hem de garantir que els alumnes de 16 anys tinguin competències per a la vida.
Acompanyareu un màxim de 200 escoles. Què passarà amb les altres?
Tot el que fem serà per a tothom, totes les escoles que vulguin podran utilitzar-ho. El que no podrem fer serà acompanyar-les. Per seleccionar-les els demanem que facin un autodiagnòstic. Així veiem qui vol canviar de debò. A partir d’aquí també ens guiem per criteris d’equitat territorial, entre d’altres.
Quin suport heu rebut d’Ensenyament?
El departament és acompanyador i facilitador. Diu que ens ajudarà. De moment la predisposició és excel·lent. Veurem com evoluciona.
Acompanyareu tant escoles públiques com concertades. ¿No ho necessiten més les públiques?
És possible, però volem que el canvi sigui per a tothom. Al nostre país hi ha de tot. No pretenem abordar tots els problemes de l’educació.
Moltes escoles que no fan educació avançada denuncien que s’està segregant el sistema educatiu i que es posa un segell de qui és bo i qui no.
No és així, no ens dediquem a dir si és bona o no. Ens dediquem a dir que les seleccionades són les escoles que es tiren a la piscina. Tothom que vulgui ho pot fer.
Precisament les escoles d’educació avançada han sigut les que han tingut més demanda a la preinscripció.
Exacte. I el que ens hauríem de preguntar és per què les altres escoles no ho estan fent. Això és una demanda social i nosaltres el que hem fet és aflorar una cosa que està latent.
¿Un dels reptes és aconseguir que els alumnes no s’avorreixin?
Crec que ningú a la vida s’hauria d’avorrir mai. I l’oposat a avorrit no és divertit, sinó interessant. L’exigència de les escoles és ser-ho i si, a més, es diverteixen, magnífic.
Creu que hi ha escoles que estan adormides?
N’hi ha, però sobretot dominen els centres que saben el que no volen, però no el que volen. No saben com convertir l’aprenentatge en una cosa interessant. Saben que el que fan no funciona, però no com canviar-ho. És una transformació de les pràctiques educatives i els mestres s’han de reivindicar.
Justament per la contractació del professorat, aquest canvi resuta més senzill fer-lo a les escoles concertades...
Les regles de joc són les mateixes per a tothom. Sí que és cert que el tema del professorat els diferencia.
Però si un centre públic té la meitat del professorat que no confia en aquest mètode, com ho fa?
Creant la necessitat de fer una escola diferent. Això no depèn de l’escola, depèn d’Ensenyament. Cal fer més flexible la selecció de professorat.