La Barceloneta i el Gòtic, territori vetat als ‘segways’
Vehicles com patinets o ‘rickshaws’ baixaran de les voreres de la ciutat l’1 de juliol però el govern vol prohibir-los als barris més saturats de Ciutat Vella
BarcelonaCarrer de Sant Pau, al Raval. La regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, explica a l’ARA alguns dels reptes a què ha de fer front el districte: la massificació turística, els sorolls, el preu de l’habitatge, els problemes de convivència... Mentre parla, passen pel costat, veloces, una dotzena de bicicletes. “Quin és el màxim de bicicletes que poden circular en grup amb la nova normativa?”, preguntem. “Els segways els limitarem a 6”, assenyala. El màxim de bicicletes turístiques són 9 més el guia a Ciutat Vella i 15 més tres guies a la resta de la ciutat. Pin admet que l’ocupació de l’espai públic per part de bicicletes, segways, rickshaws, patinets, rodes, etc., és un problema important al districte.
L’1 de juliol entrarà en vigor la nova ordenança de circulació de vianants i vehicles, que determina que els patinets elèctrics, les rodes elèctriques i els segways, entre d’altres, han de circular pels carrils bici i s’han de mantenir lluny de les voreres. La nova normativa farà baixar aquest tipus de vehicles dels espais reservats per a vianants a tota la ciutat de Barcelona, però el govern vol que l’ordenança sigui més estricta a Ciutat Vella. Ho va avançar la regidora Gala Pin en un consell de barri, i segons expliquen a l’ARA fonts del consistori la idea és firmar un decret que entraria en vigor al juliol o a l’agost, i que prohibiria la circulació de segways i vehicles semblants a la Barceloneta i el Gòtic. Tot i això, el govern municipal podria estudiar estendre el veto a la resta de barris de Ciutat Vella.
Una patrulla especial
Ja a la Barceloneta, mentre Gala Pin creua un pas de vianants, passen fregant diverses bicicletes a motor i un d’aquells vehicles amb una gran caixa al davant per transportar-hi turistes. “Això és el que vull prohibir”, indica Pin. Amb la nova ordenança, la que ja està aprovada, els grups turístics només podran circular per rutes prèviament marcades per l’Ajuntament. A Ciutat Vella només n’hi ha dues: la part del front marítim, que va del passeig de Colom a Correus i l’entorn del Parc de la Ciutadella. A la resta de la ciutat s’han habilitat altres rutes, com ara 4,4 quilòmetres a Horta-Guinardó i 5,2 quilòmetres a Montjuïc.
Les multes per incomplir la nova ordenança poden ser d’entre 200 i 500 euros. De cara al futur decret per prohibir els segways a la Barceloneta i al Gòtic, Gala Pin explica que es destinarà una patrulla de la Guàrdia Urbana -dos agents- a vigilar específicament que es compleixi la norma, que encara s’ha de definir.
Al sector del segway, la mesura de prohibir els vehicles a tot Ciutat Vella s’agafa, de moment, amb prudència i amb incertesa. “Si arriba el decret segurament haurem de canviar la botiga de lloc”, comenten des de la gerència d’EuroSegway Barcelona, que operen actualment al Barri Gòtic. “De moment no hem rebut cap comunicació”, apunten. La gerent de Robot City Barcelona, a la Barceloneta, Xenia Shagalova, defensa que la prohibició li sembla raonable. “El Gòtic és una zona històrica, per anar-hi caminant. No té cap sentit voler fer-lo més ràpid amb qualsevol altre transport”, opina. Shagalova defensa que al sector no li interessa fer servir rutes massificades o que puguin posar en perill la seguretat dels clients o dels vianants. “Tenim una responsabilitat civil, i no tenim cap problema a utilitzar les rutes que marca l’Ajuntament amb la nova ordenança. Si la normativa acaba sent més estricta a la Barceloneta i al Gòtic també la complirem. No volem problemes”, conclou.
Els ciclistes, enfadats
Més enllà dels carrils bici, els segways i vehicles semblants poden circular també pels parcs, pels carrers de plataforma única i per les zones on la velocitat màxima és de 30 quilòmetres per hora. Des de la perspectiva dels ciclistes, el fet que el carril bici pugui ser envaït es considera ja com “un error”. Albert Garcia, portaveu d’Amics de la Bici, lamenta que la normativa fa circular “massa vehicles pel carril bici absurdament”. “Entre els segways i els taxis bicicleta no queda espai”, critica, i alerta que s’està posant en risc la seguretat de molts ciclistes. “Estem totalment en desacord amb la mesura. El carril bici, com diu el seu nom, és per a les bicis”, conclou.