El 60% de les converses als patis dels instituts públics de Valls són en castellà
La Plataforma per la Llengua dissenya un pla per augmentar l'ús social del català entre els joves
BarcelonaEl 60% de les converses als patis dels instituts públics de Valls són en castellà. Així ho ha constatat un informe que l'ajuntament del municipi va encarregar a Plataforma per la Llengua, amb l'objectiu d'elaborar alhora un pla d'actuació per "incrementar l'ús social del català" entre els joves. Aquest pla preveu vuit tallers de dues hores al juliol adreçats a 30 joves d'entre 13 i 16 anys.
Les dades s'han obtingut a través d'una enquesta contestada pels estudiants i d'un estudi d'observació no participant fet als tres centres escolars. Amb una mostra de 1.820 converses, extreta als patis i a l'entrada i la sortida dels centres, l'entitat conclou que la llengua majoritària entre els alumnes és el castellà: un 59% són en aquest idioma, un 39,4% en català i un 1,6% en altres llengües. Les dades indiquen, també, moltes diferències segons els cicles. Tot i que a Valls la majoria de la població té el català com a llengua familiar, només una de cada tres converses a l'ESO és en aquesta llengua. Als graus de formació professional, el castellà ocupa set de cada deu converses i, en canvi, el català és la llengua majoritària entre els alumnes de batxillerat (58,6%).
Ara fa dos anys, l'ONG del català ja va publicar un estudi fet als patis d'escoles i instituts de zones urbanes que va constatar que de cada cent converses que hi ha en un pati d'un institut a Catalunya només catorze es fan en català. L'estudi va provocar una forta onada de crítiques del PP, que va acusar el departament d'"espiar" els alumnes al pati.
Tallers de rap, xarxes socials i retransmissions en català
Per a la Plataforma per la Llengua, una de les claus per revertir la situació és afavorir l'ús del català en espais socials. Per això els alumnes aprendran a fer una cançó de rap que podran enregistrar i es faran tallers de xarxes socials, mems, doblatge i retransmissions esportives. Aquestes activitats, que seran gratuïtes gràcies al finançament de l'Ajuntament de Valls i que s'impartiran al centre cívic de la ciutat, representen una primera fase del pla d'acció. Aquest pla integral preveu accions als centres escolars, però també vol incidir en la resta de contextos socials en què els estudiants es relacionen.
Pel que fa a l'oci musical i audiovisual, per exemple, la Plataforma considera que caldria treballar tots els aspectes relacionats amb les xarxes socials i el consum cultural. Tal com ha explicat Mireia Plana, vicepresidenta de l'entitat, el món sociocultural dels joves és "majoritàriament en castellà i en anglès", atès que internet "és un espai que està descatalanitzat".
Precisament als participants a l'estudi també se'ls va preguntar sobre els tres perfils que més segueixen a les diferents xarxes socials. Els alumnes dels tres instituts destaquen sobretot creadors castellanoparlants. La presència de referents en català en aquest top 3 dels estudiants és pràcticament residual: l’1,6% a TikTok i YouTube i el 2,9% a Instagram.