55 denúncies per no tenir la carta en català: “Me l’han donat en anglès”

La Plataforma per la Llengua fa una acció reivindicativa en dos restaurants de Barcelona

ARA
i ARA

Barcelona“Necessitaríem la carta en català, sisplau". "En catalán no la tenemos". "Jo els he demanat també la carta en català i la que m’han donat és aquesta, que veig que és en anglès”.

Aquest és un fragment del vídeo que la Plataforma per la Llengua ha penjat al seu canal de YouTube. Forma part d’una acció reivindicativa que uns seixanta voluntaris van fer el 18 de febrer, tot i que no l’han difós fins ara, en dos restaurants de Barcelona per denunciar que no tenen la carta en català. Entre tots els participants van presentar 55 queixes amb el full de reclamacions dels establiments on van anar: un de la cadena Five Guys i un altre de Surf House. Segons l’entitat, arran de les seves denúncies, l’Agència Catalana del Consum ha obert un expedient administratiu contra els dos restaurants.

Cargando
No hay anuncios

La Plataforma per la Llengua espera que aquesta actuació provoqui que les empreses rectifiquin i tinguin a disposició dels clients la carta en català, com marca el codi de consum de Catalunya. En el vídeo es pot veure com un dependent, des del taulell del primer local, argumenta que “estan treballant” en la traducció al català de la carta i una cambrera del segon establiment, quan els voluntaris ja estan asseguts a les taules, reconeix que “l’haurien de tenir” en català. En el cas de la cadena Five Guys, l’entitat de defensa del català ha assegurat que els treballadors es van negar a agafar les denúncies del full de reclamacions i no les van acceptar fins que hi van anar els Mossos d’Esquadra.

Els dos restaurants on es va fer l’acció reivindicativa no oferien la carta en català, però la Plataforma per la Llengua ha recordat que només són un exemple del que passa a molts altres negocis de Catalunya. L’entitat ha justificat la tria dels dos establiments perquè havien detectat que incomplien el codi de consum i es tracta de grans empreses “amb prou recursos” per tenir la carta en català. També ha avançat que aquesta activitat continuarà per denunciar les companyies que “vulneren els drets lingüístics dels catalanoparlants”.