Els 5 vehicles essencials per apagar els incendis a Catalunya
Des de 4x4 amb grans dipòsits d'aigua fins a helicòpters i avions: els grans aliats dels bombers
TarragonaLa crisi climàtica que viu el planeta ha provocat que els incendis forestals siguin encara més voraços. A Catalunya, els boscos acumulen dos anys de sequera i la falta d'aigua barrejada amb les altes temperatures de l'estiu i la baixa humitat provoca un còctel mot perillós. La prevenció és clau per evitar que s’origini un foc, però quan les flames comencen a cremar i s'aixeca una columna de fum, només queda confiar en els bombers. En aquest casos, els seus grans aliats són els vehicles terrestres i aeris, que amb el pas dels anys han anat incorporant nova tecnologia per convertir-se en indispensables. "Cada vehicle té les seves especificitats", segons explica el sergent dels Bombers de la Generalitat, Xavier Renart. La seva feina, juntament amb la de molts altres companys, és saber quin vehicle cal enviar en cada cas i organitzar les tasques d'extinció. Els Bombers de la Generalitat compten amb molts vehicles per extingir els incendis forestals, però aquests són els principals:
BRP: indispensable per apagar els incendis
L'autobomba rural pesant és un vehicle terrestre que permet als bombers treballar sobre el terreny amb la màxima precisió
Quan es detecta una columna de fum, al parc de bombers es dispara l'alarma (sona la xixarra, segons el seu argot), i en un tancar i obrir d'ulls ja s'han posat en marxa tres autobombes rurals pesants (els vehicles terrestres) i un helicòpter bombarder. Els bombers que van dins dels vehicles en direcció al foc desconeixen què es trobaran: es pot tractar d'un incendi petit que s'apagui ràpidament o pot ser un autèntic malson que impliqui un desplegament molt més intens. "Si la informació que ens arriba o el que veiem des de les nostres càmeres indica que el foc tira molt, es mobilitza de seguida una unitat de comandament", explica Renart. Hi ha altres mitjans que també es poden sumar en l'extinció del foc, però les BRP són essencials. "Els mitjans aeris són els més vistosos, però sense els terrestres no podríem apagar cap incendi", assegura Renart. De fet, els milers de litres d'aigua que els mitjans aeris poden tirar des de l'aire serveixen per "rebaixar la intensitat del foc" però són les unitats terrestres, els bombers que estan davant del foc, els que acaben extingint les flames.
Les BRP tenen un dipòsit amb capacitat per 3.500 litres, que és la quantitat d'aigua que pot tirar un avió amb una sola passada, però les unitats terrestres "són molt més precises i tiren l'aigua allà on la volen tirar realment", insisteix Renart.
El departament d'Interior va comprar 92 BRP noves el 2021, uns vehicles que van arribant progressivament i se sumen als 193 que ja estaven en funcionament. Els nous vehicles tenen tracció a les quatre rodes, un motor de 370 cavalls i poden transportar fins a sis persones. Tenen també un ordinador a bord i una estació meteorològica.
Helicòpter bombarder
Àgil, ràpid i amb 1.000 litres d'aigua a sobre
L'helicòpter bombarder és l'altre vehicle que surt immediatament quan es detecta un incendi forestal i, normalment, el primer a arribar. Disposen d’una galleda externa d’immersió (Bambibucket o helidipòsit) amb capacitat per a 1.000 litres d’aigua. És el vehicle amb menys capacitat, però també sol ser el més ràpid a l'hora de proveir-se d'aigua, ja que compta amb totes les basses que els bombers tenen repartides pel territori i ben cartografiades. L'helicòpter en té prou amb posar-se sobre d'una d'elles, abaixar la bossa buida i omplir-la per poder tornar cap a l'incendi a tirar aigua. Un altre avantatge d'aquest vehicle és que es pot adaptar a l'orografia del terreny i pot arribar allà on ni avions ni mitjans terrestres ho poden fer. A més, a l'hora de deixar caure l'aigua, també té molta precisió. També es fan servir per transportar bombers fins al lloc del foc.
A tot Catalunya n'hi ha deu i tenen base a Calaf, Orriols, Maçanet de la Selva, Balaguer, Tremp, Sabadell, Dosrius, Garraf, Prades i Mora d’Ebre. A més dels bombarders que hi ha al país, el ministeri per a la Transició Ecològica en té un a Osca amb capacitat de 4.500 litres que els bombers catalans poden demanar si el necessiten.
Els AVA, per quan es compliquen els incendis
Poc precisos i amb menys llocs per agafar aigua, però els avions de vigilància i atac poden deixar caure 3.200 litres d'aigua
Els avions de vigilància i atac (AVA) són els vehicles més espectaculars en l'extinció d'incendis. Resulta gairebé impossible veure'ls passar i no quedar-se bocabadat mirant el cel. També són els que tenen major capacitat d'aigua, ja que poden transportar 3.200 litres i alguns, fins i tot, arribar als 5.500. Aquests avions, que donen suport als mitjans aeris d'atac inicial, deixen caure l'aigua sobre la vegetació que encara no s'ha cremat perquè quan hi arribin les flames trobin humitat en lloc de més combustible. La seva tasca és la d'evitar que creixi l'incendi. Porten barrejat amb l'aigua un escumogen que permet que la humitat duri més estona. Aquesta barreja té un color vermellós que facilita que el pilot sàpiga on ha descarregat l'aigua en les anteriors passades. Si hi ha companys bombers treballant sobre el terreny, cal fer la descàrrega a més altura, ja que l'aigua cau amb molta força i destrossa tot el que troba. Els pilots, segons convingui, poden obrir una sola comporta i deixar que l'aigua caigui més a poc a poc o totes dues per concentrar la força en un sol punt. També poden jugar amb la velocitat de l'avió per deixar caure l'aigua sobre una major extensió de terreny. Els AVA poden ser terrestres (necessiten aterrar per carregar aigua) o amfibis, que compten amb una mena de patins sota la panxa que els permet surar per l'aigua del mar, dels llacs o dels pantans mentre obren una comporta per reomplir el dipòsit.
A Catalunya n'hi ha nou i tenen base a Sabadell, Alguaire i Òdena. N'hi ha tres més a les Balears i Saragossa que també poden donar suport si els bombers ho requereixen, dos dels quals amb capacitat de fins a 5.500 litres.
Helicòpters de comandament
Si l'incendi és molt potent i calen més unitats, el primer reforç que s'envia és el de comandament
Si les primeres unitats enviades a l'incendi no són suficients, cal actuar de seguida amb un helicòpter de comandament. Es tracta d'un vehicle que no transporta aigua però que juga un paper fonamental en la lluita contra les flames perquè permet coordinar des de l'aire la resta de mitjans que treballen en l'extinció. L'usen els màxims comandaments dels bombers per sobrevolar la zona afectada i informar la resta de caps d'on cal destinar les tropes terrestres i aèries. N'hi ha cinc a Catalunya i tenen base a Sabadell, Manresa, Lleida, Girona, Ullastrell i Reus.
En cas que l'incendi sigui molt potent i hagi obligat els bombers a mobilitzar almenys cinc unitats aèries, cal activar també l'helicòpter de coordinació aèria, que s'encarrega exclusivament de posar ordre dalt del cel. "En alguns casos cal demanar als helicòpters que es retirin perquè està a punt d'entrar un AVA, que té molta menys mobilitat, per després demanar a l'helicòpter que torni sobre la zona afectada per tirar-hi aigua", explica Renart.
Unitat de centre de comandament
El vehicle per traslladar el centre de control allà on faci falta
Finalment, els Bombers de la Generalitat tenen un camió que permet traslladar el centre d'operacions sobre el terreny on s'ha declarat el foc. Quan aquest vehicle arriba desplega una carpa on s'instal·len els comandaments. Des del centre de comandament es fa el seguiment de totes les comunicacions i s'ordena l'estratègia a seguir per extingir l'incendi.