La méteo

La méteo: nits més fredes i vent fort també el cap de setmana

La matinada de divendres serà la més freda de la setmana, però el cap de setmana la temperatura es recuperarà força

13/04/2023
4 min

BarcelonaBaixada en picat de la temperatura. Aquest dijous les màximes han sigut clarament més baixes que ahir, de mitjana al migdia hi ha hagut gairebé 8 graus menys que dimecres, un descens que ha provocat que per primer cop des del 6 de març el migdia d'avui hagi sigut més fred del que tocaria per a l'època. Les temperatures més altes s'han registrat a la costa central, on la baixada del termòmetre ha sigut menys notòria, però en diverses comarques de Girona i a Ponent a primera hora de la tarda el termòmetre marcava entre 9 i 11 graus menys que ahir.

Diferència entre la temperatura d'avui a les 16 h i la d'ahir a la mateixa hora

Aquest matí la temperatura ja ha sigut força més baixa que ahir en moltes comarques interiors i del Pirineu, però, en canvi, el dia ha començat amb molta suavitat a la costa. La baixada de la temperatura més forta és la que hi ha hagut a les cotes altes del Pirineu: a la Tosa d'Alp, a 2.500 metres, el termòmetre ha baixat fins a -9,4 °C; a Boí la mínima ha sigut també de -9,4 °C i a Espot, de -8,7.

Continuen apareixent alguns ruixats dispersos i poc abundants, sobretot en comarques de Girona, però també en altres comarques de la meitat nord. Fins a les 16 h destaquen els 5 l/m² de la Bisbal d'Empordà, els 3 de Palamós o els 2 de Navata, de Palafrugell, de l'Estartit i de Blanes. Avui tornarà a nevar amb ganes al vessant nord del Pirineu, amb una cota de neu que arribarà a baixar fins als 1.000 metres a última hora. A les cotes altes d'aquest sector s'acumularan més de 10 cm de neu nova.

El vent serà un altre protagonista del canvi de temps. Aquesta tarda es deixarà sentir amb ratxes puntualment fortes en moltes comarques centrals i del sud. Durant el matí ja hi ha hagut ratxes de 104 km/h a Portbou, de 82 a Espolla, de 77 a Alguaire o 74 a l'aeroport de Reus. El cap de setmana el vent també es deixarà sentir amb cops forts. De fet, les ratxes de dissabte seran més intenses que les d'avui al Pirineu, al nord de l'Empordà i a les Terres de l'Ebre, però, en canvi, és bastant possible que el vent no bufi tant en comarques centrals.

Els pròxims dies tornaran les nits relativament fredes per a l'època. La baixada del termòmetre es notarà especialment demà al matí: tornarà a haver-hi moltes temperatures de menys de 5 °C a primera hora i glaçades febles en algunes fondalades de la Catalunya Central i del prelitoral. El cap de setmana el termòmetre farà un repunt clar, sobretot pel que fa a les temperatures del migdia.

A més llarg termini, la setmana que ve començarà amb una lleugera entrada d'aire fred que farà que durant bona part de la setmana les nits segueixin sent força fredes i al migdia la calor escassegi. De cara al tram final de l'abril, però, és cada cop més probable una nova situació de calor avançada per a l'època que ja es podria començar a notar per Sant Jordi.

Demà hi haurà un altre petit canvi de temps que farà que al migdia i a la tarda hi hagi molts moments de cel mig ennuvolat i alguns ruixats aïllats. Sobretot cauran precipitacions al vessant nord del Pirineu, però a la tarda no són descartables xàfecs poc abundants en altres punts de la serralada o en comarques de Girona. El cap de setmana farà sol i només hi haurà alguns núvols prims o, en tot cas, estones de cel mig ennuvolat al Pirineu i en altres comarques del terç nord.

A llarg termini no hi ha gaires motius per a l'optimisme. Al voltant de dimarts que ve és possible que apareguin alguns ruixats en comarques centrals i en punts del Pirineu i del Prepirineu. La inestabilitat augmentarà, però difícilment s'acumularan quantitats de pluja gaire destacables. Hi ha escassos motius per pensar que abans que s'acabi el mes d'abril arribi cap situació de pluja més o menys extensa o abundant; en tot cas, de cara al tram final de la setmana potser repuntaran els ruixats de tarda al Pirineu. Encara falta molt, però per ara és poc probable un temps complicat per Sant Jordi.

Calor desbocada a prop de mar

Ahir va fer calor d'estiu en alguns punts de la costa. L'Observatori Fabra del Tibidabo va batre el seu rècord d'abril que datava del 1945, al Tibidabo la temperatura va arribar a 27,5 °C, una màxima tres dècimes de grau superior a l'anterior rècord del 21 d'abril del 1945. Les estacions del Meteocat de Vinyols i els Arcs (29,3 °C), el Vendrell (28,8 °C) i Cabrils (26 °C) també van batre el seu rècord d'abril. A l'aeroport de Reus, amb dades des del 1953, l'única temperatura més alta en un dia d'abril són els 30 °C de l'1 d'abril del 1980. A l'Observatori de l'Ebre es va arribar a 30,6 °C, al Zoo de Barcelona a 29,8 i a Tarragona a 29,6. Al vespre el termòmetre va baixar en picat quan el vent va girar de ponent a gregal i aquest migdia ha sigut el primer amb temperatures baixes per a l'època dels últims 38 dies.

Anomalia diària de les temperatures màximes a Catalunya
A partir de dades de 86 estacions del Meteocat
stats