Turisme entre bastidors

Augmenten a Catalunya les visites dramatitzades, que, pensades per a públics familiars i inexperts, tenen sempre un doble objectiu: instruir i divertir

Un grup de visitants durant  una visita teatralitzada a Falset, on sempre es creen situacions còmiques.
Nereida Carrillo
18/04/2015
4 min

Barcelona“Benvinguts al castell de Cardona i benvinguts al 1714. Em dic Blanca i us acompanyaré en aquest viatge en el temps en què descobrireu el setge que vam patir a la vila i la fortalesa per part de l’exèrcit borbònic, el més potent del món, els mesos de novembre i desembre de fa tres anys, el 1711”. Amb un vestit d’època i un mocador blanc que li cobreix els cabells, Núria Jubero interpreta la Blanca i dóna la benvinguda al grup de la visita dramatitzada Desvalls, l’heroi de la resistència. És una de les moltes propostes que combinen teatre i turisme i que últimament proliferen a Catalunya.

Poc després de la introducció de la Blanca apareixerà, forçant els visitants a alçar la mirada, Manuel Desvalls, un militar català que al segle XVIII va ser nomenat governador del castell de Cardona i que va dirigir la defensa de la plaça durant el setge de la ciutat el 1711. Jordi Santasusagna interpreta el personatge. Juntament amb la Núria, formen part del grup de teatre Udurae, que ofereix aquestes i altres visites que combinen turisme i teatre. Santasusagna explica que la idea es va gestar el 2013, a les portes de la celebració del Tricentenari de la Guerra de Successió, i de seguida van adonar-se que era un format que es podia “explotar i exportar”. Ara també apliquen la fórmula en una altra visita històrica al castell de Cardona i en una altra proposta a la Muntanya de la Sal, una mina de sal potàssica emblemàtica del Bages.

Francesc González, professor del programa de turisme de la UOC i investigador del grup de recerca Laboratori del Nou Turisme (LNT), explica que les visites teatralitzades són una tendència creixent en el turisme, sobretot en l’àmbit patrimonial i cultural. Creu que la clau del triomf és barrejar de manera adequada continguts i entreteniment: “El que fa que això tingui èxit i que cada vegada hi hagi més iniciatives al territori és que genera una visita més instructiva i divertida. I això és perfecte per fer turisme”. Davant de visites tradicionals, que poden ser més tècniques i on resulta més fàcil que la gent desconnecti, González reivindica el punt lúdic que entronca amb el plaer que sempre es busca en les experiències turístiques. “Si no fos divertit, no seria turisme”, reivindica.

Vins i clowns

Cardona no és l’única iniciativa que encomana els turistes als actors. Al Priorat, el Blai és tot un veterà. Des de l’any 2009 la Cooperativa Falset Marçà marida el món del clown amb el del vi i proposa cada cap de setmana entre març i desembre una visita al seu celler, en què hi ha una cooperativa centenària en un edifici modernista, obra de Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí. El responsable d’enoturisme de la cooperativa i també actor, Ferran Vidilla, n’explica la filosofia: “Venim del món del clown i de la comèdia. En plantejar-nos una visita teatralitzada, volíem fugir d’una recreació històrica i buscar una situació molt informal, molt pròxima, per acostar un món del vi que, de vegades, sembla que sigui una cosa reservada a les elits”.

El Blai és un treballador de la cooperativa que haurà de superar una sèrie d’imprevistos i dificultats per poder guiar els visitants pel celler. La visita acaba sent accidentada i propicia situacions còmiques que fan que els visitants, a més de conèixer el celler i tastar els vins del Priorat, visquin una experiència divertida. Vidilla explica que la proposta està orientada “al turista, al no iniciat”, i que sedueix tant visitants catalans com estrangers. El professor de la UOC afegeix que iniciatives com aquestes tenen sobretot un mercat familiar i escolar però que, per contra, no acostumen a atreure tant el públic especialitzat. A Cardona, el públic majoritari també és el familiar. “Muntem un fil argumental que captivi els petits i, al mateix temps, introduïm continguts que interessin als grans. Els petits estan distrets i els grans interessats”, explica Santasusagna.

Formar i entretenir

Aquest tipus de visites duren una mica més d’una hora i tenen preus que no varien gaire respecte a les visites tradicionals. A la Cooperativa de Falset Marçà, la visita teatralitzada costa 10 euros, mentre que a Cardona el preu és de 8 euros. Santasusagna explica que intenten que els pares “expliquin als nens que hi ha alguna cosa més enllà de Disney”. I és que Desvalls no és gaire conegut pels infants, que de vegades el confonen amb el capità Garfi o fins i tot amb Napoleó. Santasusagna remarca que, tot i que es busca divertir, mai es deixen de banda els continguts. A la visita La veritable història de la Torre de la Minyona, que recupera i versiona la llegenda d’aquesta torre del castell de Cardona, també s’explica “història medieval i com era la vida al castell en l’època d’esplendor de la nissaga dels Cardona”. Un trobador i una dama de companyia expliquen i busquen un final alternatiu per a la llegenda que explica la història d’Adalés, que es va enamorar d’un príncep sarraí i el seu pare, en saber-ho, la va tancar dins la torre.

Vidilla també remarca la part més formativa de la visita del Blai: “Parlem del territori, de l’arquitectura, de la cooperativa, del vi que elaborem, de la història, de la comarca, però sempre des d’una perspectiva més lúdica”. “Són visites que formarien part del que s’anomena edutainment, una barreja [en anglès] d’educació i entreteniment”, explica González. Aquest expert en turisme afegeix que “l’element de diversió fa que les coses s’entenguin millor perquè la gent està més atenta”. La hibridació de coneixement i diversió en un entorn turístic està fent fortuna. La fórmula s’expandeix i podem trobar altres iniciatives com les promogudes pel Museu d’Arqueologia de Catalunya a Empúries, on personatges com Caius Aemilius i Iulia Domitia, antics habitants de la ciutat, reben els visitants. També al poblat d’Ullastret o al call de Girona els actors surten de l’escenari, traspassen el pati de butaques i busquen el seu públic entre els turistes.

stats