Tricicles amb motor elèctric, una bona solució per a la distribució de mercaderies

Martí Cornet
15/02/2014
3 min

Més seguretat per als vianants, més facilitat per arribar als comerços -sobretot els que són en carrers estrets o de difícil accés-, estalvi de temps i d’energia. Aquests són alguns dels principals elements positius que conté el nou sistema de distribució de mercaderies que l’Ajuntament de Barcelona té la intenció d’introduir a la ciutat.

Amb aquest nou sistema, els vehicles habituals de distribució de mercaderies dels operadors comercials deixaran les seves mercaderies -la fruita, la verdura, la carn, els congelats...- en uns petits aparcaments multiús; aquestes mercaderies seran repartides als establiments comercials mitjançant uns altres vehicles molt més petits, uns tricicles, de motor elèctric, els quals podran carregar un pes de fins a 180 kg.

Per als vehicles de distribució de mercaderies s’habilitaran diversos aparcaments (anomenats també nodes de distribució) en locals lliures amb gàlib suficientment alt perquè hi puguin entrar furgonetes i camions de dimensions importants, o bé solars municipals i alguns espais públics. Es preveu que aquests nodes de distribució tinguin entre 100 i 150 metres quadrats de superfície, amb espai suficient per guardar-hi cinc tricicles, i també un cert volum de mercaderies. Segons el projecte, estarien repartits de manera estratègica en determinats punts de la ciutat, formant una Distribució Urbana de Mercaderies (DEM).

Complexa configuració urbana de la ciutat

A Barcelona la distribució de petites mercaderies té una gran importància. La complexa configuració urbana de la ciutat fa que aquesta distribució sigui d’allò més difícil, sobretot als eixos de vianants, on acostumen a haver-hi els principals eixos comercials. No és el mateix distribuir mercaderies a l’Eixample que fer-ho, per exemple, al rovell de l’ou de la ciutat, a Ciutat Vella, on els vehicles que reparteixen les mercaderies han de passar per carrers estrets, amb gran afluència de vianants i amb radis de gir molt petits. Per això el nou sistema de distribució de mercaderies amb tricicles elèctrics pot suposar una bona solució.

Segons Adrià Gomila, director de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, “aquest projecte incentiva diferents municipis a arriscar-se a innovar en nous sistemes per millorar l’eficiència econòmica i ecològica de la distribució urbana de mercaderies”. Gomila afegeix: “Des de l’Ajuntament, volem posar el nostre gra de sorra en la innovació de la distribució de mercaderies; si els resultats són positius, esperem que puguem compartir-ho amb altres ciutats europees”.

El projecte de distribució de mercaderies a partir de la minidistribució amb tricicles està en fase de prova pilot. Servirà per conèixer el potencial real d’aquest sistema i veure les problemàtiques que puguin aparèixer. Un dels problemes que ja s’han deixat veure amb aquesta prova pilot són les reticències a utilitzar aquest nou sistema per parts dels operadors encarregats de la distribució directa de mercaderies als establiments comercials, ja que per a ells suposa introduir-hi un intermediari més. Gomila assegura, però, que “de mica en mica els operadors s’estan adonant de les virtuts d’aquest nou sistema i s’estan adherint al projecte”. La prova pilot estarà en marxa fins al maig amb 5 operadors funcionant, de moment, al Districte de Ciutat Vella.

Diferents sistemes de càrrega i descàrrega de mercaderies

Actualment hi ha a Barcelona diferents sistemes de càrrega i descàrrega de mercaderies. S’habiliten zones de càrrega i descàrrega que en unes hores serveixen per realitzar aquest servei i en d’altres serveixen com a espai per a aparcament de turismes. També s’utilitza un carril multiús, que funciona igual que una zona de càrrega i descàrrega, però també pot habilitar-se com a carril de circulació en determinades hores del dia. En carrers on els vianants tenen prioritat, es donen permisos als vehicles de càrrega i descàrrega durant unes hores concretes, que són les de menys afluència de vianants. Finalment, hi ha un darrer sistema de càrrega i descàrrega de mercaderies, que es fa bàsicament a la nit: es donen permisos per fer la càrrega i la descàrrega ocupant un carril d’algun carrer (com passa, per exemple, al carrer València).

El nou sistema de distribució a partir de la Distribució Urbana de Mercaderies (DEM) s’inclou dins del projecte d’abast europeu SMILE, que fomenta noves estratègies de mobilitat per a la distribució de mercaderies, i cerca l’eficiència tant econòmica com energètica. Aquest projecte ja s’aplica en cinc ciutats mediterrànies -Bolonya, València, Montpeller, Rijeka i el Pireu- i ara desembarca a la ciutat de Barcelona.

stats