Una rebaixa que no acaba d’arribar a la butxaca del consumidor

X.g.
23/11/2014
2 min

BarcelonaQuan el preu del petroli puja, el que paguen els consumidors per omplir el dipòsit dels seus cotxes de gasolina o gasoil es dispara. Però quan el preu del petroli baixa, el trasllat als preus dels sortidors de les gasolineres no és tan immediat. És el que s’anomena efecte coet i ploma. El petroli puja i la gasolina es dispara com un coet, però si el petroli baixa, el preu de la gasolina va caient a poc a poc, com una ploma.

Les dades ho corroboren. Al mes d’abril el petroli marcava màxims. El barril de Brent va arribar als 115 dòlars. Ara està entorn dels 80 dòlars, tot i que ha arribat a mínims una mica per sota. Des de l’abril el preu del cru ha caigut el 32%. Però aquest fort descens no s’ha traslladat als combustibles d’automoció. A l’abril, amb el Brent en màxims, el preu de la gasolina de 95 octans, la més utilitzada, era d’1,410 euros el litre. Ara està en uns 1,32, un descens del 6,3%. En el cas del gasoil d’automoció el descens és encara inferior, d’un 4,3%.

La principal causa d’aquest fenomen és que una bona part del preu dels carburants són impostos. Segons les empreses productores de carburants, el preu del petroli només afecta el 40% del preu de la gasolina i el gasoil. La resta correspon a altres costos, sobretot els fiscals. En el cas del gasoil, per exemple, del preu final a la benzinera el 46% són impostos i només el 54% són costos del negoci. Però del total només el 41% correspon al cost de la matèria primera, mentre que el 13% correspon a altres costos i marges.

L’Associació Espanyola d’Operadors de Productes Petroliers (AOP), que representa les grans empreses del sector, s’escuda en aquest fet per justificar que la baixada del preu del cru no tingui una translació immediata i en la mateixa proporció als preus dels carburants. Però el cert és que quan el petroli puja els preus del carburant també ho reflecteixen ràpidament (vegeu el gràfic), que és el que s’anomena efecte coet.

Poca competència

Els productors no ho reconeixen, però la causa podria ser la poca competència que hi ha a l’Estat en tota la cadena: extracció, refinament, transport i comercialització fins a la gasolinera.

Els actors que participen en el circuit són pocs. De fet, la Comissió Nacional de Mercats i de la Competència (CNMC) té el sector en el punt de mira i ja ha recriminat en alguns informes la falta de competència. Això també es reflecteix en el fet que, a l’Estat, la gasolina i el gasoil, sense impostos, tenen un dels preus més alts d’Europa, segons les dades de la Comissió Europea.

stats