EUA RECTA FINAL DE LA CURSA PRESIDENCIAL

Obama I Romney, A la caça dels indecisos

Després que Barack Obama guanyés el tercer debat amb Mitt Romney, però sense deixar-lo KO, els candidats tenen 13 dies per caçar el vot indecís. És el repte número u per ocupar la Casa Blanca.

DIRIGINT-SE A L'ELECTORAT  La Jenny, de 29 anys, plegant roba en una bugaderia ahir a la matinada a Los Angeles, mentre seguia el debat presidencial.
Núria Ferragutcasas
24/10/2012
3 min

WASHINGTONEls tres debats presidencials entre el president Barack Obama i el seu rival, Mitt Romney, han acabat sense donar un favorit clar. Tot i així, el candidat republicà va aprofitar el primer cara a cara per moderar la seva candidatura i estrènyer la diferència en una cursa electoral que se li escapava de les mans després d'un estiu en què va fer contínues ficades de pota. Per contra, el president va dilapidar els esforços i el relatiu èxit de la seva campanya a presentar Romney com un candidat elitista i allunyat dels problemes del ciutadà corrent. Els pròxims dies, els dos candidats faran desenes de mítings en els estats més indecisos, multiplicaran els anuncis electorals -sobretot els negatius- i mobilitzaran els seus votants amb l'ajuda de voluntaris.

Estratègia d'últim minut

Obama i Romney tenen diverses opcions per obtenir els vots claus

El demòcrata i el republicà estan empatats en intenció de vot general -en el conjunt dels Estats Units-, però el seu camí cap a la victòria passa per aconseguir una majoria dels vots electorals d'una desena d'estats claus. El president té més opcions d'obtenir-ne la xifra màgica de 270. Si aconsegueix guanyar als estats de l'Oest Mitjà -com Ohio, Iowa o Wisconsin- tindrà la reelecció gairebé a la butxaca. Tot i així, no serà fàcil, perquè Romney ha millorat el seu suport a Wisconin -gràcies a l'ajuda del seu vicepresident, que va néixer en aquest estat- i a Ohio. A més, els últims sondejos li donen una victòria en tres estats indecisos del sud: Florida, Carolina del Nord i Virgínia. De moment, segons l'analista d'enquestes Nate Silver, del New York Times , el president manté "un lleuger avantatge" en els estats claus.

D'altra banda, en dues setmanes poden passar moltes coses tant en l'àmbit econòmic com internacional. Per exemple, el divendres 2 de novembre, quatre dies abans dels comicis, es publicarà el nou informe d'ocupació del mes d'octubre. Unes dades bones, com les del setembre, podrien donar l'impuls que necessita Obama per assegurar-se una segona legislatura a la Casa Blanca.

Mobilitzar els votants

Milers de voluntaris aniran porta per porta per demanar el vot

El més important dels últims dies abans de l'elecció és mobilitzar el vot dels simpatitzants i intentar persuadir els pocs indecisos que queden -al voltant d'un 3%-. "La batalla sobre el terreny, especialment en estats com Virgínia, on els dos candidats estan empatats, és fonamental", explica el consultor polític Robert Shrum, que considera que les bases demòcrates estan més ben organitzades i tenen més experiència. Obama necessita l'ajuda de milers de voluntaris, que en els pròxims dies aniran a picar portes per fer augmentar la participació dels votants que tendeixen a abstenir-se, com joves i llatins. Per la seva banda, els republicans diuen que no es quedaran enrere i asseguren que han millorat molt la seva infraestructura respecte el 2008 per captar el vot.

Milions en anuncis

Les campanyes inunden les televisions dels estats claus

Durant els últims mesos, les dues campanyes han augmentat els anuncis electorals a les televisions d'estats indecisos claus per a la victòria, com per exemple Ohio. Un ciutadà d'aquest estat pot veure més de 100 espots electorals diaris. Segons Kantar Media, les campanyes dels candidats i els grups externs anomenats super-PAC s'han gastat 600 milions de dòlars en anuncis, i més del 80% tenen un contingut negatiu. Els super-PAC han permès que donants amb rendes altes facin aportacions milionàries. Els grups que afavoreixen Romney han aconseguit 171 milions, mentre que els del president només 61.

Els electorats més desitjats

Busquen el vot de joves, dones, llatins i independents

Una altra de les estratègies de les campanyes és la microsegmentació del vot. Es destinaran més recursos a enviar missatges específics a diferents electors a través del correu postal, el telèfon i les xarxes socials. Obama necessita tenir una majoria del suport de les dones, els joves i els llatins. Els últims sondejos li donen un 70% del vot hispà, però Romney ha retallat distàncies entre l'electorat femení. L'altre grup que caldrà persuadir és el votant independent, el que no està afiliat a cap partit.

stats