Retorn a un futur que ja és aquí

A ‘Retorn al futur II’ viatjaven del 1985 al 21 d’octubre del 2015. ¿S’assembla a la nostra realitat el que van imaginar?

Retorn a un futur que  ja és aquí
Thaïs Gutiérrez
20/10/2015
4 min

BarcelonaL’any 1989 vam veure el futur. L’estrena de la segona part del film Retorn al futur ens va transportar -de la mà del seu protagonista, Marty McFly, i el mític Delorean que el feia viatjar en el temps- a un dia concret d’un futur que semblava molt llunyà: el 21 d’octubre de l’any 2015. Avui. El futur de llavors.

“Era una data tan llunyana com si ara digués l’any 3000”, recorda Christopher Lloyd, el mític Doc de la pel·lícula, en un vídeo que repassa els encerts i els errors del film en imaginar el futur. I és que l’escenari on aterrava Marty McFly el 2015 era el seu poble, Hill Valley, però radicalment canviat. El futur ja no tenia carreteres sinó que els cotxes -i els monopatins, un dels elements de culte més desitjats per una generació sencera de joves- volaven i convertien el cel en carreteres transitades.

El director de la pel·lícula, Robert Zemeckis, juntament amb el guionista Bob Gale, feia que el protagonista viatgés al futur a bord del Delorean de Doc Brown per salvar uns fills que, esclar, ni havia concebut. El món d’aquest futur, a part de cotxes voladors, estava ple de gadgets increïbles, com les sabates que s’autoajustaven soles, les corretges que passejaven gossos soles, les pantalles animades d’anuncis publicitaris gegants o les videoconferències. Els nens i els joves de finals dels vuitanta es miraven al·lucinats aquells ginys en una època en què el fax era la gran novetat tecnològica i internet una eina militar de què gairebé ningú havia sentit a parlar.

Fans i marques ho celebren

El dia d’avui, 21 d’octubre del 2015 -el dia del futur-, és l’escollit pels milers de fans de la famosa saga per fer un homenatge a les pel·lícules, amb sessions en cinemes d’arreu del planeta. Però no només ho celebraran els seguidors, sinó que nombroses marques i empreses s’han volgut sumar a l’homenatge amb nous productes o edicions especials. La casa Toyota, per exemple, ha reunit els dos protagonistes -Michael J. Fox i Christopher Lloyd- en un curt que veurà la llum avui i en què els dos actors parlen sobre les prediccions que sortien a la pel·lícula. Esclar que és també una promoció del nou Mirai, un cotxe amb hidrogen que Toyota treu a la venda avui mateix.

Alguns fans també confien que Nike aprofiti l’efemèride per llançar les vambes autoajustables que duia Marty McFly a la pel·lícula.

A part d’això, s’està preparant el documental Back in time, dirigit per Jason Aron, que repassa els secrets de la mítica saga i el gran impacte que ha tingut en la cultura popular amb actors, membres de l’equip de producció i fans.

Explotar la nostàlgia

“La trilogia de Retorn al futur està molt bé com a producte cinematogràfic, és una barreja de pel·lícula per a adolescents amb tocs de ciència-ficció molt ben aconseguida, però sobretot té el gran mèrit, ara, de despertar la part nostàlgica dels espectadors, sobretot els que tenen entre 35 i 50 anys, que eren joves quan van veure les pel·lícules i disfruten molt recordant-les”. Ho explica Ivan Gómez, professor del grau de comunicació audiovisual de la Facultat de Ciències de Comunicació de la URL, que explica que aquesta saga forma part del grup de pel·lícules que als anys 80 van marcar un canvi de tendència a Hollywood, “que va passar a fer films per a grans públics que es veien al cinema però que també es consumien molt a casa, amb el VHS, i que la gent col·leccionava”.

Potser per això les xarxes socials ja fa dies que bullen amb l’arribada del 21 d’octubre, el #BacktotheFutureDay, i també mitjans d’arreu del món, com el francès Libération (imatge 04), se n’han fet ressò, preguntant-se quines de les prediccions que la pel·lícula feia sobre el futur s’han complert i quines no. “A les pel·lícules de ciència-ficció els passa molt que saben avançar-se al futur pel que fa a temes polítics i ètics però en canvi no l’encerten gens intentant imaginar els canvis tecnològics, i Retorn al futur n’és un exemple”, diu Gómez, tot i que subratlla que “no és de les pitjors”, i recorda que altres films “com Blade runner o Desafiament total es van equivocar molt més a l’hora d’imaginar el futur”.

Barcelona se suma a la celebració

Barcelona no ha volgut quedar al marge de la celebració global. Al Museu d’Idees i Invents de Barcelona (Miba) volen celebrar el 30è aniversari de la primera pel·lícula de la saga i ho fan d’una manera ben original. Sortegen una màquina del temps que és una mica diferent del Delorean del film: es tracta d’una àvia, la iaia Conxita, que cuinarà durant una setmana per al guanyador, que sortirà d’entre les persones que visitin el museu fins a final de mes. “Som un museu d’invents, ens encanta aquesta pel·lícula i volíem celebrar l’efemèride de manera original. La Conxita, que és una màquina cuinant, cedeix el seu temps perquè altres gastin el seu en el que vulguin”, ha explicat el fundador i director del Miba, Pep Torres. D’altra banda, a l’Illa Diagonal es podrà veure un Delorean (05) tunejat i de mida real, com el de la pel·lícula, que s’exhibirà fins a finals de mes. I aquesta tarda, exactament a les 17.30 h, hi començarà una marató dels tres films de Retorn al futur. Tota la recaptació serà per a l’ONG Make a Wish, que treballa amb infants que pateixen malalties greus.

stats