El RACC qüestiona el pla de Barcelona per a la creació de superilles
Reclama que quedin fora del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 per desenvolupar-les amb més debat i més temps
BarcelonaEl Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) qüestiona el pla de l'Ajuntament de Barcelona per a la creació de superilles, agrupacions d'illes en què els carrers del perímetre absorbeixen la major part del trànsit i els carrers interiors queden més alliberats per als vianants. El club d'automobilistes reclama que quedin fora del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 per desenvolupar-les amb més debat i més temps. En les al·legacions que ha presentat al pla també demana que es rebaixi l'objectiu de reducció de trànsit i que s'incentivi la renovació del parc de vehicles.
Alentir l'aplicació de les superilles
El director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, considera que les superilles són "una visió de futur a llarg termini" que "té molt de sentit", però també alerta que suposen "una transformació radical de la ciutat" que no es pot tirar endavant amb un simple pla "parcial i a curt termini". Defensa que cal "un debat ciutadà més ampli" i que, tenint en compte que el projecte afecta la mobilitat però també altres àmbits com l'urbanisme, s'hauria de desenvolupar amb un instrument més general i a llarg termini, com per exemple el Pla General Metropolità.
El RACC també qüestiona el calendari de l'Ajuntament, que preveu "l'aplicació del total de superilles proposades a nivell funcional" per a l'any 2018. Segons Nadal, aquest termini és massa precipitat, i no s'ajusta a un ritme realista de reducció de trànsit. I si es manté el mateix volum de trànsit però es concentra en menys carrers, afegeix Nadal, "el que farem és generar més congestió i per tant més contaminació". Un dels objectius del projecte és, precisament, la reducció del volum de trànsit i la millora de la qualitat de l'aire.
Rebaixar l'objectiu de reducció de trànsit
El RACC admet que el nivell actual de qualitat de l'aire, que incompleix la normativa europea, "és un problema", i també que el volum de trànsit "és un dels orígens" d'aquest problema, però demana que es rebaixi l'objectiu de reduir en un 21% els desplaçaments en vehicle privat fins al 2018. Per argumentar-ho, Miquel Nadal ensenya un quadre inclòs dins del mateix Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 que demostra que s'ha establert una xifra global alta per a tota la ciutat malgrat que la millora de la qualitat de l'aire es podria aconseguir amb un plantejament més flexible.
Segons els càlculs de l'Ajuntament, una reducció global del 21% permetria que la qualitat de l'aire quedés dins dels límits de la normativa europea a tots els punts de la ciutat on actualment s'incompleixen. Els mateixos càlculs de l'Ajuntament admeten, però, que una reducció global de només el 13% ja permetria entrar dins els límits a tots els punts excepte el de l'Eixample. "Segur que, amb mesures puntuals, a l'Eixample també hi arribem", argumenta Nadal. Afegeix que es podria fer fins i tot amb una reducció global inferior al 13% i altres mesures específiques.
Incentivar la renovació del parc de vehicles
El RACC destaca que Barcelona té un volum de trànsit privat molt semblant al d'altres capitals europees, i que les grans diferències són que el parc de vehicles és molt més antic i que hi ha molta més presència de vehicles dièsel. Un cotxe dièsel del 2001 contamina gairebé deu vegades més que un de gasolina del 2011, i els cotxes dièsel antics suposen el 29% del parc circulant de Barcelona. Miquel Nadal argumenta que reduir el trànsit d'aquests vehicles seria molt més eficient que reduir el trànsit en general, sense cap discriminació, com ha plantejat l'Ajuntament.
Per incentivar la renovació del parc de vehicles, el RACC proposa des d'ajudes directes per comprar vehicles nous, aprofitant part dels ingressos de la privatització d'aparcaments, fins a la discriminació dels vehicles més contaminants en el preu de l'aparcament. El Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 ja obre la porta a un increment de les tarifes, i la Generalitat prepara un nou impost sobre els viatges en cotxe a través dels aparcaments, però no es preveu cap discriminació. Nadal destaca que "la tecnologia permet una gestió del trànsit més intel·ligent".