No a la MAT: “Ens han dividit i han guanyat”
Barcelona“Dels quaranta alcaldes que vam formar l’associació contra la MAT en quedem pocs; ens han passat per sobre”, admet un dels supervivents, Antoni Solà, alcalde de Santa Coloma de Farners, que afegeix: “REE s’ha imposat perquè les lleis els han permès imposar-se”. Del mateix parer és Joan Martí, un dels portaveus de la plataforma No a la MAT que continua al peu del canó, malgrat que no han pogut evitar que es construís la infraestructura contra la qual han estat lluitant durant tants anys: “Després de manifestacions i viatges a Brussel·les, i més de 60.000 euros invertits només en advocats, hem fracassat, hem perdut la guerra perquè ells han construït les torres”. Per Martí, una de les raons de la derrota és que els “han dividit i han guanyat”. “Red Eléctrica al principi va pagar una misèria als propietaris dels terrenys i als ajuntaments per construir les torres, però després va apujar les indemnitzacions”, denuncia el portaveu de No a la MAT, que considera que a França l’oposició es va mantenir unida i van aconseguir el soterrament.
El missatge ha calat
Malgrat la sensació de derrota, Joan Martí afirma: “Crec que hem sabut donar el missatge de la necessitat d’una nova cultura elèctrica i hem denunciat les portes giratòries de la política”. Martí se sent decebut amb els polítics de tots els colors perquè s’han sentit sols amb la seva lluita: “Els polítics d’aquí també s’han plegat als lobis de l’energia”.
Antoni Solà, alcalde de Santa Coloma de Farners, recorda que la primera notícia que va tenir de la MAT va ser el 1998: “Llavors ens van dir que era impossible soterrar-la, però quan anys després diversos experts ens van dir que sí que es podia fer ens vam sentir enganyats i vam perdre la confiança amb REE”. Solà recorda que les reunions de llavors eren molt tenses amb l’empresa.
El ramal de Riudarenes
Antoni Solà continua lluitant contra REE perquè el traçat projectat per al ramal de la MAT que ha d’acabar en una subestació a Riudarenes (la Selva) -encara per construir però amb tots els permisos- travessa zones molt preuades de Santa Coloma de Farners. Després d’una consulta ciutadana amb més de 6.000 vots, el Parlament va aprovar una moció per demanar a REE que ho aturés tot per fer un informe tècnic sobre la idoneïtat del ramal. Aquest estudi elaborat pel Col·legi d’Enginyers ja està acabat, però la Generalitat encara no l’ha fet públic.