Quan la moda, la literatura, l’art i el disseny van de bracet

L’editorial centenària Gustavo Gili celebra la segona edició del GG Fashion Market, que reuneix les quatre disciplines

LLIBRES, DISSENY I MODA 01. Primera edició del GG Fashion Market. 02. Disseny de Lara Costafreda.
Mireia Nadal Pago
08/05/2014
4 min

Barcelona“Tota persona que vulgui entendre la moda s’ha d’acostar, per força, a la història de la moda, i la trobem als llibres”, reflexiona Antoni Mañach, professor d’història i teoria del disseny a l’escola ESDI, de Sabadell. I afegeix: “Cal conèixer la història, la que està escrita als llibres, per entendre per què existeix la professió, com s’ha consolidat i com s’ha dissenyat abans que ho féssim nosaltres”. I per respondre a totes aquestes preguntes no hi ha res millor que fer un viatge als prestatges de les biblioteques o de les llibreries per treure’n l’entrellat.

Potser per algú la moda és més tacte i imatge, carrer i passarel·la que no pas lletra; potser n’hi ha que pensen que ni els llibres ni les pantalles poden resoldre el complicat món dels patrons, les tendències i els dissenyadors. Però segons el professor Mañach, per entendre l’estètica mod -vestits entallats d’estil italià-, punk -peces de cuir i complements amb punxes- i rocker -pantalons estrets i samarretes desgastades- del món de la música; per comprendre la imatge dels beats -amb camises folgades i aspecte despreocupat- de l’àmbit literari, o per conèixer l’aparença política -vestit amb americana i corbata-, s’ha de recórrer a un llibre, 100 años de moda masculina,de Cally Blackman. Com també s’ha de fer una recerca en el llibre El siglo de los diseñadores 1900-1999, de Charlotte Seeling, si es vol conèixer de la A a la Z tots els dissenyadors que van fer història al llarg del segle daurat de la moda.

També cal tenir en compte l’osmosi que es produeix entre la moda i l’art per la necessitat que tenen les dues disciplines de beure l’una de l’altra. “La moda és pell i la pell és l’anunci que fem servir com a mitjà per transmetre missatges, sigui amb tatuatges o sigui amb els motius estampats sobre els teixits”, argumenta en Toni. Per aquesta raó, el món de la moda també ha anat sempre de la mà de l’art. Els dissenyadors no només fan retrospectives d’estil i disseny, també viatgen al passat revisant els arxius històrics de l’art per triar aquell pintor amb el seu quadre corresponent, o aquell escultor amb la seva peça més peculiar. I, altra vegada, aquesta informació la trobem als llibres, a banda de les visites als museus.

Vetllar per culturalitzar la moda

Cal fer un gran exercici de conscienciació social per deixar de frivolitzar sobre la moda, per veure la moda com una branca més del coneixement específic. I aquesta tasca, des del seu àmbit d’especialització, és la que fa l’Editorial Gustavo Gili. Aquesta empresa familiar amb 112 anys d’experiència disposa d’una gran col·lecció de llibres sobre aquesta matèria.

L’any 2005 van veure la necessitat de crear la línia GGmoda. “Cada cop havien anat apareixent més escoles de moda arreu de l’Estat i no existia cap tipus de bibliografia especialitzada traduïda”, remarca Mònica Gili, directora de l’editorial. Des de la necessitat de mitigar la falta de publicacions sobre moda, avui ja compten amb un catàleg d’una quarantena de títols amb una orientació clarament acadèmica.

“Els nostres llibres són fonamentals per als estudiants de moda, ja que els proporcionen el coneixement i les eines necessàries per aprofundir en els seus estudis i endinsar-se, posteriorment, en el món professional”, argumenta Gili, que afegeix la voluntat de “crear un vincle entre la teoria dels llibres i la pràctica dels tallers”. Aquest vincle es farà realitat amb el concurs dedicat a les escoles, en el marc del GG Fashion Market, que tindrà lloc avui i demà a Barcelona. És amb aquest engranatge completament necessari, format per llibres, moda, art i disseny, que l’editorial celebra la segona edició d’aquest mercat de llibres de moda, activitats, tallers i un córner on dissenyadors independents vendran les seves col·leccions.

Què hi trobareu, al mercat?

El hall de l’Editorial Gustavo Gili (Rosselló 87-89, Barcelona) serà l’espai que, durant tot l’esdeveniment, aplegarà les disciplines esmentades. Marques amb segell barceloní com els collarets arquitectònics de Sew A Song, les bosses amb teixits estampats de Mignon, els originals turbants d’Andrea Viêntëc i les divertides ulleres de Ribot formaran part del córner dels dissenyadors independents.

Durant els dos dies s’aniran celebrant diferents workshops. Un taller d’il·lustració de l’artista Lara Costafreda, un muntatge de diademes florals amb Beatriz Parras -dissenyadora de Secretos de Alcoba- i un taller d’iniciació al tapís amb Greta Serra en són alguns exemples. Divendres a les 12 h s’hi presentarà el projecte Cuaderno Brillante, que ha aterrat fa dos mesos a Barcelona. Es tracta d’una guia online que posa en contacte dissenyadors i proveïdors, ja siguin fàbriques o artesans, per crear un vincle local i de proximitat.

Onze escoles de moda s'inspiren el llibre 'Drapeados'

"Que el disseny de moda quedi associat al món intel·lectual i conceptual i no només al camp estrictament professional és el que ens motiva per participar-hi". Les paraules de la Dolors Giró, cap d'estudis de moda de l'escola ESDI, mostren el valor del concurs organitzat per l'editorial Gustavo Gili, en el marc del Fashion Market. Que la proposta vingui d'una editorial i no d'una empresa de moda és l'altre factor que, segons Giró, posiciona el concurs. Un concurs en què participen les nou escoles de moda de Barcelona més dues escoles convidades provinents de València. "La idea és que a cada edició ampliem la participació a més escoles de l'àmbit estatal", afirma Mònica Gili, directora editorial de Gustavo Gili. El concurs consisteix a presentar un disseny inspirat en la lectura del llibre Drapeados, que tracta sobre com posar de manifest les qualitats dels teixits a partir de la manifestació dels materials usats.

Talent creatiu

Glòria Casacuberta, responsable de comunicació de Gratacós; els dissenyadors Zazo & Brull; la periodista Francesca Tur; la patronista María Delgado, i l'editora de moda Carmen H. Bordas seran els encarregats de reconèixer l'esforç dedicat i l'habilitat de reinterpretar les imatges i la tècnica en un vestit. L'escola guanyadora, que també passarà pel veredicte del públic, exhibirà el seu disseny a l'aparador principal de Gratacós. L'any passat, juntament amb l'IDEP Barcelona, els alumnes de l'ESDI van guanyar el concurs i van beneficiar-se d'una escapada a Anvers, la ciutat bressol de la moda belga. Aquest any encaren l'oportunitat "amb més temps, amb una selecció més democràtica dels estudiants i amb un elevat potencial creatiu dels joves dissenyadors escollits", argumenta la cap d'estudis. En aquesta ocasió, el viatge serà a la ciutat britànica de Leeds.

stats