DÍGITS I ANDRÒMINES

Adéu, Nokia. Hola, Microsoft

A finals de l'any 2007, més de la meitat dels smartphones venuts al món portaven la marca Nokia. L'any passat, en canvi, l'empresa finlandesa es va ensorrar fins a la novena posició de la classificació mundial

Adéu, Nokia. Hola, Microsoft
i Albert Cuesta
03/05/2014
4 min

A finals de l’any 2007, més de la meitat dels smartphones venuts al món portaven la marca Nokia. L’any passat, en canvi, l’empresa finlandesa es va ensorrar fins a la novena posició de la classificació mundial, amb deu vegades menys unitats venudes que el líder, Samsung, i cinc menys que Apple, la segona marca. És en aquestes condicions que l’empresa europea que va inventar i popularitzar els telèfons avançats inicia una nova etapa, integrada en la divisió de dispositius i serveis de Microsoft una vegada ha quedat formalitzada l’operació de compra anunciada fa vuit mesos. Aquestes són algunes de les claus del futur de Nokia.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Què hi fa Microsoft als mòbils?

La principal empresa mundial de software no es pot permetre quedar al marge en un món en què els dispositius mòbils ja són el mitjà principal d’accés a la informació, la comunicació, el comerç i l’entreteniment. Microsoft ja havia tingut una presència destacada en els aparells de butxaca des del 1996, amb els sistemes operatius Windows CE i Windows Mobile, però va ser desplaçada a partir del 2008 per l’iPhone d’Apple i els Android de Google. La compra de Nokia no és el primer intent de fer-se un lloc als mòbils: el 2008 va comprar Danger, l’empresa fundada pel creador d’Android, i el 2010 va treure els Kin, uns smartphones amb teclat per xatejar que li fabricava Sharp. Van ser tan mal rebuts que els va retirar del mercat només sis setmanes després.

Té futur Windows Phone?

El sistema de Microsoft per a smartphones ofereix un bon rendiment en telèfons de tots els nivells de preu, una bona integració entre aplicacions i amb els serveis del núvol, una interfície d’usuari molt intuïtiva i l’adopció de tecnologies com la càrrega sense fil de bateries i la comunicació NFC per proximitat. Les 200.000 aplicacions disponibles no arriben al milió que hi ha per a Android o iPhone, però ja són una quantitat més que respectable. Nominalment, gairebé una quinzena de fabricants de telèfons han adoptat Windows Phone, des de gegants com Samsung i LG fins a marques xineses i índies desconegudes aquí. Però, a la pràctica, només Nokia ofereix fins ara una gamma de terminals variada i creixent. L’apreci dels consumidors per Windows Phone va creixent: el 8% dels smartphones venuts el trimestre passat en el conjunt dels cinc mercats europeus més grans feien servir aquest sistema. Però encara té rivals formidables: el 71% van ser Android i el 19% iPhones. I, sobretot, hi ha mercats que s’hi resisteixen: la quota de vendes de Windows Phone va ser del 3% a Espanya i del 5% als Estats Units.

Nokia no es va passar a Android?

No exactament. L’empresa manté que la seva plataforma preferent per a smartphones és el sistema operatiu de Microsoft, però al Mobile World Congress d’aquest any va presentar la gamma Nokia X, formada per tres models basats en una variant d’Android no vinculada als serveis de Google sinó als propis o als de Microsoft: el correu electrònic és Outlook, la botiga de contingut digital (aplicacions, música) és Windows Phone Store, els mapes són els de Here, l’emmagatzematge al núvol és OneDrive... La intenció declarada és atreure a l’ecosistema els usuaris de menys poder adquisitiu que més endavant puguin comprar un Lumia amb Windows. Sobre el paper, a Microsoft no li ha fet cap gràcia que Nokia tregui mòbils amb Android, però en realitat ja li va bé per si Windows Phone s’acaba estavellant. I, de fet, Microsoft encara ingressa més diners amb Android que amb el seu sistema propi, en forma de llicències de tecnologies incloses en el sistema de Google.

Hi haurà nous mòbils Nokia?

Si n’hi arriba a haver, no serà per gaire temps. La marca Nokia segueix sent propietat de l’empresa finlandesa Nokia Oyj i l’acord de venda de la divisió de telèfons, des d’ara segregada amb la denominació Microsoft Mobile Oy, preveu el dret d’ús del nom durant 10 anys. Tanmateix, és segur que no durarà tant. Potser es conservarà per als mòbils de gamma baixa el nom original, encara molt popular als mercats asiàtics, però Stephen Elop ha confirmat que a Microsoft ja estan triant una marca nova per als seus futurs smartphones, que no serà el de cap de les dues empreses implicades.

Què farà Nokia a partir d’ara?

Les activitats que no han estat venudes a Microsoft són tres. La filial NSN -Nokia Systems and Networks, abans Nokia Siemens and Networks- subministra equipaments i serveis de desplegament, manteniment i explotació de xarxes a operadores de telefonia de tot el món, en dura competència amb la sueca Ericsson, les xineses Huawei i ZTE i la francesa Alcatel-Lucent. Una segona filial és Here, nascuda a partir de la compra de Navteq l’any 2008 i que produeix serveis i aplicacions de cartografia digital en forma d’aplicacions per a la web, els dispositius mòbils i navegadors per a vehicles. Els excel·lents mapes de Here són els únics que poden plantar cara als de Google Maps, i, de fet, els superen en molts aspectes. Finalment queda la divisió de R+D, Nokia Advanced Tecnologies, que administra les llicències de l’immens fons de patents acumulat per Nokia i que des d’ara se centrarà a desenvolupar tecnologies com la connectivitat Bluetooth de baix consum, els sensors corporals, el tractament de la imatge, l’ús de materials nous com el grafè i els serveis al núvol.

stats