L9: la gran obra de l’enginyeria catalana arriba per fi a l’aeroport
Tal com s’ha dissenyat no serà el transport més ràpid per arribar al Prat des del centre de Barcelona
BarcelonaA partir d’avui a les 15 hores, qui vulgui arribar a la T1 en transport públic ja podrà fer-ho en metro. A l’espera del tren llançadora de Rodalies, per arribar a la nova terminal -inaugurada el 2009- sense cotxe o taxi fins ara calia agafar el tren de Rodalies que et deixa a la T2 i allà agafar un autobús gratuït fins a la T1. La flamant nova L9 pal·liarà en part aquest dèficit de transport, però comparant el cost amb el temps que es tardarà a arribar-hi en metro, no serà un competidor real per a l’Aerobús per arribar al Prat des del centre de Barcelona. Des de Zona Universitària fins a l'aeroport es tarden 32 minuts, i des del centre, com que s'ha de fer transbord, el trajecte pot durar més d'una hora.
La inauguració oficial de la L9 es farà aquest matí a partir de les 10 h amb el viatge del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i tota la comitiva oficial, des de l’estació de la Zona Universitària fins a la T1. L’acte tindrà tota la solemnitat d’una fita important del Govern, per l’austeritat dels temps que corren, ja que es posen en marxa 2.899 milions d’euros d’inversió pròpia. Avui, però, no només es posarà en valor la inversió feta, sinó que es farà un elogi de l’enginyeria catalana, que amb aquesta obra ha aconseguit un assoliment que ara es copia arreu del món.
Tecnologia punta
Les solucions que van idear per perforar el subsòl irregular i variable de Barcelona, l’Hospitalet i el Prat els van fer provar tècniques inèdites fins a aquell moment. De fet, les dues primeres tuneladores es van haver de fer expressament i van suposar una fita tecnològica puntera en aquell moment. “Aquesta L9 és un gran èxit de l’enginyeria catalana; tots els tècnics i enginyers que hi han participat estan treballant arreu del món amb el mateix sistema de construcció del metro”, explica orgullós Jordi Jubany, exresponsable de Geologia i Obres Subterrànies de la Generalitat i l’únic treballador del departament de Territori que quedava a la conselleria des de l’inici del projecte de la L9, el 1999, i que tot just es va jubilar l’11 de desembre passat. Jubany, que es mirarà avui la inauguració amb l’estima d’aquell que veu néixer el seu fill, recorda per a l’ARA com va començar tot: “Aquell 1999 va ser el primer cop que la Generalitat es va plantejar una gran obra del metro (la xarxa bàsica estava construïda abans del 1980), ja que tot el que s’havia anat fent havien sigut prolongacions curtes. La L2 tampoc és una obra sencera de la Generalitat, ja que la meitat de la infraestructura estava feta a mitjans dels anys 70, però estava adormida i es va recuperar per als Jocs Olímpics”.
Per donar la L9 per acabada queden encara el ramal de la Zona Franca i el tram central. En aquest últim tram només queden 4 quilòmetres per perforar -entre Lesseps i Manuel Girona-. Segons Jubany, el dia que es decideixin podrien tardar un any a acabar el que falta.
L’enrabiada de la ministra
La Generalitat no tenia previst convidar cap membre del govern espanyol a la inauguració d’avui perquè tota la L9 s’ha pagat exclusivament amb diners dels pressupostos de la Generalitat. Quan la ministra de Foment, Ana Pastor, es va assabentar dimecres que el Govern havia convidat la directora de l’aeroport del Prat, Sonia Corrochano -que pertany a Aena i, per tant, a l’Estat-, i no a ella, va trucar exigint que la convidessin. El servei de protocol del Govern va cursar ahir la invitació a Pastor, però tot i això la ministra va dir públicament, fent-se l’ofesa, que la Generalitat l’havia vetat. Això va fer que Foment prohibís a TV3 de fer el TN vespre des de l’aeroport, però en l’últim moment va aixecar el veto. També a última hora del dia, Pastor va declinar la invitació i avui serà a la inauguració el seu segon, el secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar.