Jueus i musulmans s'alien contra la justícia alemanya
Líders religiosos alemanys s'han revoltat contra la decisió judicial de prohibir la circumcisió dels nens. Pel cap dels rabins europeus és l'atac més greu que hi ha hagut a Alemanya des de l'Holocaust.
BERLÍNLa prohibició de fer circumcisions decretada per l'Audiència Territorial de Colònia ha revoltat les associacions religioses d'Alemanya. El president de la Conferència de Rabins Europeus, el moscovita Pintxas Goldschmidt, veu en aquesta sentència una mostra més d'un tendència antisemítica a Europa, que també ha arrossegat la societat germànica. "Si la sentència es manté, no veig cap futur per als jueus a Alemanya", va afirmar ahir Goldschmidt des de Berlín, mentre deixava anar que la decisió del tribunal de Colònia era "l'atac més greu contra la vida jueva a Alemanya des de l'Holocaust".
També les associacions religioses de l'islam a Alemanya van coincidir a criticar aquesta censura de la circumcisió de nens. "És una intervenció inofensiva amb milers d'anys de tradició i amb un enorme valor simbòlic, i ara es criminalitza", va lamentar el president d'aquesta organització, Ali Demir, alhora que reblava que "la sentència és enemiga de la integració i discriminatòria per als afectats". "La prohibició no aporta res; anirem a fer turisme de circumcisió als països europeus veïns", va advertir Demir.
En aquest sentit, tècnicament el problema tindria solució a Holanda, Dinamarca o Bèlgica. Mentre els polítics alemanys reflexionen ara amb quins mitjans legals es pot reaccionar a la sentència de Colònia, el cert és que en la majoria de països europeus no està regulada la pràctica de la circumcisió.
Per a l'Audiència Territorial de Colònia -que es va pronunciar a finals de juny- s'ha de fer valer la integritat del cos d'un nen per damunt de les creences dels pares. "El cos de l'infant canvia de manera permanent i irreparable, aquest canvi ha d'anar d'acord amb l'interès del nen, que més endavant ha de poder decidir sobre la seva afiliació religiosa", assenyala la sentència, que entén que la circumcisió comporta "una lesió corporal" i, per tant, es tracta d'una violació de les lleis vigents del país.
Aquesta decisió dels jutjats de Colònia no és vinculant per a altres tribunals, però la premsa alemanya informa que els hospitals del país ja no atenen preventivament aquestes intervencions. A Alemanya es practiquen cada any "milers de circumcisions en nois jueus i musulmans per desig dels pares", apunta el Financial Times Deutschland .
Per als infants jueus aquesta pràctica, coneguda en hebreu com a Brit Milà , és un ritus de comunió amb Déu que té lloc en el vuitè dia de vida. Entre els musulmans, l'anomenada Tahara en àrab pot aplicar-se més tard però sempre abans de la pubertat. A la mutilació del prepuci se li atribueix, a més, una funció higiènica, de protecció contra malalties.
Crida als diputats
Organitzacions de jueus i musulmans han fet durant les últimes hores una crida als diputats alemanys a protegir el dret a la circumcisió. En un comunicat conjunt, diferents associacions de les dues religions van informar que s'havien reunit amb experts mèdics i jurídics i amb parlamentaris europeus a Brussel·les per debatre la decisió de la justícia alemanya. "Considerem que això és un afront als nostres drets humans i religiosos bàsics", assegura el comunicat, firmat pel Centre de Rabins d'Europa, el Parlament Jueu Europeu, l'Associació Jueva Europea, la Unió Islamo-turca per a Afers Religiosos d'Alemanya i el Centre Islàmic de Brussel·les.
"La circumcisió és un ritual antic fonamental per a la nostra fe; instem els partits polítics alemanys a intervenir urgentment", conclou el text.
Entre la classe política, qui més s'ha pronunciat són Els Verds. "Hem de reflexionar si hem de protegir millor la llibertat religiosa de les comunitats creients de jueus i musulmans; em sembla que aquesta jurisprudència és més que qüestionable", va indicar el líder parlamentari verd, Volker Beck.