Primer assalt (frustrat) de Murdoch a l’imperi Time Warner
La companyia rebutja els 80.000 milions de dòlars oferts pel magnat
BarcelonaL’imperi de Rupert Murdoch va intentar al juny sumar una nova annexió, per la via de l’oferta multimilionària. En concret, i segons revelava ahir el New York Times, va posar sobre la taula 80.000 milions de dòlars amb els quals volia prendre el control de Time Warner, una de les principals empreses audiovisuals dels Estats Units. Però ha rebut carabasses, ja que Warner -propietària de la CNN i de l’HBO, entre d’altres- va tombar l’oferta de 85 dòlars per cada acció.
En tot cas, si Warner hagués aprovat la venda, Murdoch encara hauria hagut d’entrar en un periple legal per aconseguir el plàcet de les autoritats de competència. La divisió audiovisual de News Corp és 21st Century Fox, que ja es va escindir de la matriu justament per evitar problemes d’aquesta índole. Segons el Times, Murdoch fins i tot estava disposat a vendre la CNN a un tercer per quedar-se la resta de les peces del conglomerat Warner. 21st Century Fox va confirmar ahir que s’havia produït l’aproximació. Ho afirmava en una nota breu però en què s’insistia en el fet que els contactes s’han interromput i que no hi ha cap negociació en marxa. Les negociacions han tingut l’assessorament de Goldman Sachs.
Però Murdoch no obeeix precisament al perfil dels que tiren la tovallola. I la cadena CNBC explicava ahir que, tot i la negativa per carta que ha rebut, diverses fonts asseguren que l’australià està disposat a consumar el seu assalt a Warner.
A tall de vacuna, la companyia emetia també una nota en què explicava que té la intenció de mantenir el pla estratègic en curs i que això donarà més bons resultats “que qualsevol proposició que 21st Century Fox estigui en posició de fer arribar”. La firma destaca també els beneficis d’haver segregat American Online (AOL) i Time Inc., la seva divisió de paper.
Moviments tectònics als EUA
La revelació d’aquests contactes arriba enmig d’uns mesos marcats pels moviments de fons en el sistema mediàtic dels Estats Units -és a dir, del mercat global-, caracteritzat per operacions de concentració (i per la convergència entre televisió i telefonia). Al maig AT&T explicava que tenia intenció de comprar, per 48.500 milions de dòlars, el proveïdor de televisió per satèl·lit DirecTV. I això passava poc després que Comcas oferís 45.000 milions per comprar Time Warner Cable, la divisió de televisió de pagament de Warner.
En aquest escenari, a Murdoch li interessa molt disposar de dos dels principals estudis cinematogràfics mundials, Warner i Fox, ja que això li permetria tenir una posició dominant a l’hora de negociar la distribució dels seus continguts amb els operadors de cable i satèl·lit.
I, per acabar d’obrir el panorama d’interessats en segments o en la totalitat de Warner, no hi podia faltar Google, que també ha aparegut en les travesses de possibles compradors de Time Warner. Ahir el Wall Street Journal (propietat de Murdoch) deia que el màxim directiu de Warner, Jeff Bewkes, era procliu a vendre. Però admetia que no ho faria al preu ofert.