La nova Reig Jofre accelerarà l’expansió internacional
Facturarà 158 milions amb la fusió amb Natraceutical
BarcelonaLa fusió dels laboratoris Reig Jofre i Natraceutical donarà origen al cinquè laboratori farmacèutic de l’Estat en volum, amb una facturació estimada de 158 milions d’euros a finals d’aquest any. Es tracta d’un increment del 5,6% en comparació amb la facturació sumada que van tenir totes dues empreses l’any passat. L’operació de fusió és complexa i l’hauran d’aprovar per separat les juntes d’accionistes aquest divendres, però l’actual conseller delegat de Reig Jofre, Ignasi Biosca, va voler destacar ahir, durant la presentació a Barcelona, les seves complementarietats en productes i presència geogràfica. De fet, l’expansió internacional és una de les grans fonts de creixement que esperen les companyies de l’aliança.
Natraceutical aportarà a Reig Jofre una pota de negoci complementària al sector farmacèutic, la dels complements nutricionals que comercialitza sota la marca d’origen monegasc Forté Pharma. Són sobretot productes per aprimar, però també reforços energètics i productes de bellesa i antiedat. Els seus productes els fabriquen tercers, ja que no té fàbrica pròpia.
Reig Jofre és una empresa de capital familiar nascuda el 1929 a Barcelona que ja va per la tercera generació. Fa productes farmacèutics d’àrees de dermatologia, ginecologia, antibiòtics i també OTC (productes que no necessiten prescripció mèdica). Fabrica productes propis i també de genèrics per a tercers i productes especialitzats per a tercers, sobretot productes injectables, que són la seva especialitat. Té quatre plantes de producció, totes amb una unitat de recerca i desenvolupament: una a Sant Joan Despí, on té la seu, dues a Toledo i una a la ciutat sueca de Malmö.
Reig Jofre té el principal mercat a Espanya, amb un 41% de les vendes, que s’han duplicat els últims sis anys fins als 118,3 milions d’euros. En canvi, Natraceutical, per l’origen monegasc de Forté Pharma, té una gran penetració a França, amb un 65% de les vendes.
Sense retallada de plantilla
El nou Laboratori Reig Jofre tindrà, després de la fusió, una plantilla de més 800 persones (Natraceutical n’hi aportarà un centenar) i la seu actual de Natraceutical es traslladarà de València a Barcelona, on Reig Jofre hi té la seva. Les empreses, però, van negar ahir que l’operació passi per una retallada de personal i van descartar acomiadaments.
A banda d’una facturació de 158 milions d’euros, la nova empresa confia en un increment del 21% de l’ebitda, fins als 19,5 milions aquest any. El deute també es reduirà pràcticament a la meitat, fins als 6,8 milions, tots de l’actual Reig Jofre.
Tècnicament, serà una fusió per absorció en què Natraceutical, una empresa cotitzada valenciana, es quedarà Reig Jofre, però l’empresa resultant adoptarà el nom de Laboratori Reig Jofre i estarà controlada per la família catalana fundadora, que tindrà el 74% de l’accionariat. El 13% restant estarà en mans de Natra, el principal accionista de Natraceutical, i la resta estarà repartit entre els altres accionistes de Natraceutical.
La nova direcció recaurà en principi en l’actual conseller delegat de Reig Jofre, Ignasi Biosca, que serà el nom que es proposarà als accionistes. No s’ha comunicat qui assumirà la presidència. Entre els cinc consellers independents que es nomenaran hi figura l’economista i actual president del Cercle d’Economia, Antón Costas. Biosca, membre de la tercera generació familiar, va explicar ahir en una trobada amb inversors a Barcelona que no tenen plans d’incrementar la participació majoritària més enllà del 74% pactat.