INFRAESTRUCTURES

L’Estat blinda el model d’Aena i en manté la majoria

El govern espanyol limita la privatització dels aeroports al 49%

Dani Sánchez Ugart
14/06/2014
3 min

BarcelonaDesprés de sis anys d’estira-i-arronses, el govern espanyol ha fet el pas i permetrà l’entrada de capital privat a Aena, el gestor d’aeroports estatal. Però serà una privatització a mig gas que blindarà l’actual model de gestió centralitzat. I és que l’Estat conservarà el 51% de la societat, un pas enrere respecte als plans inicials del ministeri de Foment, remesos pel Consell de Privatitzacions l’any passat, i que implicaven vendre el 60% d’Aena.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb aquest model de privatització s’apaguen definitivament les aspiracions del Govern i d’una part de l’empresariat català -expressades el 2007 en un multitudinari acte a l’Iese- d’aconseguir una gestió individualitzada del Prat, amb presència de les administracions catalanes i d’inversors privats. Els plans del govern socialista de José Luis Rodríguez Zapatero de posar a la venda per separat el Prat i Barajas van donar cos a aquelles reclamacions, però van quedar esvaïdes per l’actual govern espanyol, que va enterrar els plans de l’anterior executiu socialista en arribar al poder. La venda en bloc d’una part d’Aena que finalment s’ha acabat imposant i el fet que l’Estat en mantingui la majoria asseguren la continuïtat del monopoli que ha gestionat fins ara els aeroports espanyols, i que ha generat malestar al govern català i a la societat civil representada a l’acte de l’Ieses per la seva centralització.

La solució acordada ahir en el consell de ministres respon a la recerca d’equilibris interns que ha hagut de fer el govern espanyol. La necessitat de fer caixa va dur l’executiu de Mariano Rajoy a incloure aquesta venda en el seu pla de reformes, però les divergències entre ministeris sobre el grau de privatització del monopoli públic que van endarrerir en diverses ocasions la venda d’Aena han acabat descafeïnant els plans inicials.

Els analistes assenyalen que la fórmula que ha trobat l’Estat per a la privatització no és la més atractiva per als grans grups especialitzats en la gestió aeroportuària, perquè tindran les mans lligades a l’hora de prendre decisions, davant de la majoria absoluta de les accions que conservarà l’Estat. Cal recordar, però, que la majoria de privatitzacions parcials que ha fet l’Estat fins avui, com la de Telefónica i la d’Endesa, van acabar en una venda del 100% a inversors privats amb els anys, per la qual cosa l’entrada al capital d’Aena podria suposar assegurar-se una posició d’avantatge en futures desinversions estatals.

La necessitat de fer caixa

Amb la venda, l’Estat ingressarà prop de 2.500 milions d’euros. Això és així perquè el govern espanyol valora la companyia en uns 16.000 milions d’euros (10 vegades el resultat d’explotació del 2013), però Aena té un deute que supera els 11.000 milions. És a dir, un cop restat el deute, la companyia val uns 5.000 milions, però com que només es venen el 49%, els ingressos lliures de deute es quedarien en la meitat.

La fórmula que ha definit el govern espanyol per privatitzar Aena preveu que el 21% de les accions quedin en mans d’un “nucli estable” d’accionistes seleccionats mitjançant un procés de concurrència, que podrien estar obligats a quedar-se en l’accionariat durant un període de temps mínim. El 28% de les accions restants es posaran a la venda a la borsa, amb una oferta pública de venda (OPV) que permetrà l’entrada d’accionistes més petits, va dir ahir la ministra de Foment, Ana Pastor.

Culminació a l’octubre

L’executiu va establir també un calendari per anar donant entrada a aquests accionistes: el setembre d’aquest any entraran els inversors de referència, i a l’octubre es produirà la sortida a la borsa. Aena, que és el primer gestor aeroportuari del món, amb 187 milions de passatgers el 2013, debutarà a l’Íbex-35 amb una valoració superior a la d’una dotzena d’empreses del selectiu com les constructores FCC i Sacyr.

Abans de la privatització parcial, l’Estat ha fet una posada a punt dels números de la societat. L’ERO de 1.250 persones tancat l’any passat i la pujada de les taxes aeroportuàries van permetre a l’empresa pública entrar en beneficis per primer cop, amb uns guanys nets de 597 milions d’euros el 2013. A més, la millora del trànsit aeri, que entre el gener i el maig va créixer un 4% a tota la xarxa, fan preveure un augment dels ingressos. Amb l’entrada de capital privat, el govern espera que s’“enforteixi” la gestió de la companyia i es millori l’eficiència, va destacar Pastor.

stats