El Govern critica que la venda d’Aena no acostarà la gestió del Prat
BarcelonaLa privatització parcial d’Aena “difícilment” beneficiarà l’aeroport del Prat, segons va predir ahir el conseller de Territori, Santi Vila, després de la decisió del govern espanyol d’obrir al capital privat el 49% de l’ens aeroportuari. Vila va lamentar en una entrevista a Catalunya Informació que aquesta venda no canviarà el model “monolític” que històricament ha caracteritzat Aena i no afavorirà una gestió catalana dels aeroports.
“Sempre hem considerat que l’aeroport de Barcelona s’havia de gestionar des de Catalunya”, va dir el conseller, que va reconèixer que la privatització no va en aquesta direcció que desitja la Generalitat. L’Estat vol vendre el 21% de l’empresa a un “nucli estable” d’accionistes i treure a borsa el 28% restant a l’octubre, segons va explicar divendres el govern espanyol. Això enterra les pretensions catalanes d’obtenir una gestió individualitzada del Prat.
Vila va admetre que obrir al capital privat l’ens aeroportuari espanyol sí que és una bona decisió des del punt de vista financer perquè la situació d’Aena era “insostenible”, amb un deute de més d’11.000 milions d’euros. De fet, l’Estat pretén ingressar 2.500 milions amb la privatització d’aquest 49%. Si dels 16.000 milions amb què el govern espanyol valora la companyia se’n resta el gran deute, l’empresa val uns 5.000 milions, i d’aquí se’n treu la previsió d’ingressos un cop es vengui quasi la meitat de l’ens.
Pel que fa a l’entrada de competència al servei ferroviari que el govern espanyol permetrà de moment només a la línia entre Madrid, el País Valencià i Múrcia, Vila ho va rebre com una bona notícia i va recordar que el repte és que les administracions garanteixin “un bon servei”. Va dir que el pròxim pas ha de ser traslladar aquest nou model a la línia d’AVE Barcelona-Madrid.