MOBILITAT

Barcelona prepara la xarxa ortogonal de bus amb 26 línies

L'anunciada xarxa ortogonal d'autobusos de Barcelona està a punt de ser una realitat. L'Ajuntament té sobre la taula una proposta per reestructurar el servei a partir de 26 línies i millorar freqüències.

El projecte de xarxa ortogonal que estudia l'Ajuntament de Barcelona  implicarà una reordenació de l'actual garbuix de línies d'autobús a la ciutat.
Guillem Carbonell
22/03/2012
2 min

BARCELONA. Segons el calendari marcat per l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, a l'octubre començaran a funcionar les primeres línies de la nova xarxa ortogonal d'autobusos. Un projecte que ERC va posar sobre la taula en la campanya electoral del 2007 i que, després de rebre llum verda en el plenari l'octubre del 2009, ara comença a prendre forma. El garbuix de línies d'autobús actual s'anirà substituint de manera progressiva per una trama de 26 línies: 17 de verticals i 9 d'horitzontals. Ho va explicar dimarts, en una conferència sobre el futur de la ciutat, Salvador Rueda, director de l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona (BCNEcologia), que està treballant conjuntament amb l'Ajuntament i Transports Metropolitans de Barcelona per poder tenir el projecte enllestit les pròximes setmanes. De moment, però, només és un esquema que espera el vistiplau definitiu per materialitzar-se. L'Ajuntament encara no ha revelat quines seran les primeres línies que s'impulsaran.

L'objectiu de la nova xarxa és que l'autobús pugui oferir un servei, en velocitat i eficiència, equiparable al del metro. De fet, el projecte preveu que hi hagi una parada a una distància màxima de 300 metres des del domicili de la immensa majoria de població. Això suposa que 30.000 persones més tindran a menys d'aquesta distància una parada d'autobús, com va apuntar Rueda en la seva intervenció.Tot això amb una previsible reducció de línies: de 84 a 26, seguint el model que ja es va aplicar a Vitòria -on la substitució de línies es va fer en només una nit- i es va passar de 18 línies a 7. Aquí el canvi es preveu que sigui més gradual.

Un altre dels plats forts del nou sistema és la millora en freqüència de pas i en temps de viatge. La idea és que, de mitjana, passi un autobús cada quatre minuts i que, en el millor dels casos, es pugui escurçar aquest temps fins als tres minuts, mentre que en les línies més perifèriques la freqüència de pas serà de cinc minuts. Els desplaçaments estaran pensats per afavorir els transbordaments i perquè la majoria d'usuaris només en necessiti un per arribar a la destinació. Segons Rueda, la xarxa ortogonal farà possible que pràcticament tots els punts de la ciutat estiguin enllaçats per un viatge de menys de 35 minuts.

Ordenar el "plat d'espaguetis"

El projecte preveu substituir el tradicional sistema radial de bus -ampliat a demanda en funció dels barris- per un de xarxa. Implicarà, per tant, redibuixar la ciutat en super-illes (agrupacions d'illes). El cost d'aquesta redistribució, que es farà de manera progressiva si rep el vistiplau de l'Ajuntament, se situarà en uns 12 milions d'euros, una inversió molt eficient, segons Rueda, que va remarcar que el canvi posaria ordre en l'actual traçat, que ara és una mena de "plat d'espaguetis".

stats