Per molt que Tim Cook digui que al 98% de les 500 empreses més grans dels EUA hi ha empleats que fan servir dispositius mòbils d’Apple per treballar, la seva adopció en els entorns informàtics corporatius és molt inferior a la que han assolit entre els consumidors i és el principal punt feble de l’empresa. Fins que arribi la versió 8 del sistema operatiu iOS, el nivell de control que les empreses poden tenir sobre l’accés i l’ús de les seves dades en els iPhones i iPads del seu personal és molt inferior al que ofereixen rivals com Microsoft i BlackBerry. Per aquest motiu encara hi ha tants professionals que han de portar a la butxaca el mòbil de la feina i el particular.
Amb l’aliança que acaben d’anunciar Apple i IBM, el panorama pot canviar substancialment. Molts responsables de tecnologia que fins ara no gosaven acollir els smartphones i les tauletes de la primera tindran ara la coartada de la segona, que els vendrà als seus clients amb el suport dels seus serveis al núvol d’anàlisi i tractament de dades i un centenar d’aplicacions mòbils creades per a sectors específics. IBM no té dispositius d’usuari des que va vendre la divisió de PC a Lenovo, però continua sent el líder mundial en serveis de TI per a empreses i necessita disposar d’una plataforma de hardware en aquesta era on els ordinadors es porten a la butxaca. Associant-se amb Apple evita haver de fer-ho amb cap fabricant d’Android i cedir així tràfic de la seva xarxa de servidors a la de Google.
No és casual que l’acord entre Apple i IBM s’hagi fet públic precisament ara. Aquesta setmana Microsoft celebra a Washington la convenció anual dels seus clients i aliats, on la notícia deu haver caigut com una bomba perquè l’empresa està apostant per les prestacions combinades de les diverses variants de Windows per a ordinadors, tauletes i mòbils en l’àmbit corporatiu. Segur que Steve Jobs, allà on sigui, contempla amb aprovació la nova estratègia dels seus hereus.