'You have been psoed': els mems agafen força en política
Els partits els utilitzen com una drecera per apel·lar a les emocions a les xarxes socials
BarcelonaQuan el govern anuncia ajudes per als llogaters, però la solució són 200 € que aniran a la butxaca del teu arrendatari: you have been psoed. Quan votes per reeditar el govern més progressista de la història, però anuncia propostes liberals com la baixa laboral flexible: you have been psoed. Aquest mem, en aquest cas una crítica satírica a les accions del PSOE, s'ha fet tan popular a les xarxes que és difícil no trobar-se'l a cada anunci que fan els socialistes. En els últims anys els mems han aflorat com a eina de comunicació política, ja que, tot i ser “elements aparentment senzills”, “condensen informació per fer-la atractiva”, explica a l’ARA Teresa Piñeiro, investigadora en comunicació a la Universitat de la Corunya.
Malgrat la seva relació simbiòtica amb les xarxes, els mems no neixen a internet. El concepte el va adoptar el biòleg Richard Dawkins per parlar d’aquells comportaments culturals que es reprodueixen entre persones a partir d’imitacions. Treure el dit del mig a qui et cau malament n'és un exemple. El concepte ha evolucionat fins a consolidar-se com a manifestacions humorísticoculturals a les xarxes.
Piñeiro considera que són una forma de popularitzar idees polítiques de forma "ràpida i “eficaç", una drecera per "apel·lar a les emocions" dels votants. La investigadora afirma que l’expresident dels EUA Barack Obama va esdevenir el "memécrata per excel·lència" per ser pioner a l'hora de veure potencial en els mems a la campanya de 2008.
Des d’aleshores els mems s’han convertit en objecte d’estudi pel seu interès en els processos de participació, cocreació i difusió a les xarxes socials. Així, els polítics s’han endinsat en el camp dels mems per donar a conèixer les seves postures o per enaltir un representant. No obstant això, Ana I. Barragán i Elena Bellido, investigadores en comunicació social de la Universitat de Sevilla, defensen que “perden força quan els usuaris ensumen que hi ha un ens polític al darrere”.
El 'Perro' i Ayuso
En els mems, partits com el PSOE hi han vist noves formes de parlar a les xarxes. El fins fa poc director de comunicació del PSOE, Ion Antolín, reconeix que les xarxes empoderen la ciutadania i que, encara que mems com el you have been psoed siguin fonamentalment una crítica cap als socialistes, els serveixen com a font d'informació per "millorar les propostes". Alhora, Antolín els defensa per “rebaixar la crispació” quan rivalitzen amb el PP.
De fet, els mems que fan usuaris que només pretenen fer riure poden arribar a beneficiar els polítics. El jove Manuel Lardín va crear el “más sabe el perro sanxe por perro que por sanxe” per fer comèdia, però involuntàriament va impulsar la campanya socialista de les eleccions generals del 2023, com afirmen Barragán i Bellido. De manera similar, les xarxes s'han bolcat amb el ministre de Transports Óscar Puente per lloar la seva labor arran de la DANA del 29 d’octubre. Mem o no, hi ha qui ha plantejat que Puente podria rellevar Pedro Sánchez.
Si bé els mems no formen part de l'estratègia del PP, a l’equip de la presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, li interessa que es converteixi en una mena d'icona pop. Barragán i Bellido expliquen que l'entorn d'Ayuso provoca imatges d'ella que després puguin ser utilitzades a les xarxes com a contrapunts humorístics per tal de treure importància a crítiques cap a la seva gestió: “Va ser portada d'El Mundo imitant la Mare de Déu dels Dolors a la pandèmia. Era material memable que va desviar l’atenció de la gestió de les residències”.
Píndoles d’odi i política juvenil
Però, de manera més extrema, els mems poden fomentar els discursos d’odi. Piñeiro valora que l’extrema dreta els fa servir per consumar el relat antifeminista en la societat. En aquest sentit, les sociòlogues Elisa García i Silvia Díaz apunten que els mems creats per sectors misògins van calant a poc a poc i legitimen el discurs antifeminista tot i la seva aparença banal.
Els mems han arribat a la política, però encara queda camí perquè totes les formacions els integrin. Junts o ERC utilitzen llenguatges molt formals per les xarxes socials, mentre que les seves agrupacions joves n'entenen millor els codis. Créixer en un món digitalitzat ha permès que la JNC, el Jovent Republicà o els Joves Ecosocialistes usin els mems per connectar amb el vot jove, o per rivalitzar entre elles a partir de la sàtira.