El traspàs de Rodalies començarà per la R1 el gener del 2025
Estat i Generalitat acorden que sigui la Comissió Mixta d'Afers Econòmics qui estableixi com es pagarà el dèficit d'explotació
MadridLa línia del Maresme, la R1, serà el conillet d'Índies del traspàs de Rodalies a la Generalitat pel que fa a la infraestructura (vies, senyals, estacions i seguretat). A partir del gener del 2025 s'iniciarà el camí per començar a traspassar la infraestructura, tal com han acordat el ministeri de Transports i la Generalitat aquest dijous, en una nova reunió de seguiment de l'acord per al traspàs de Rodalies al qual van arribar el PSOE i ERC l'any passat en el marc de la investidura de Pedro Sánchez. Ara la trobada s'emmarca en plenes negociacions entre ERC i el PSC de cara a una possible investidura de Salvador Illa com a president. De fet, els republicans exigeixen, entre altres qüestions, avenços en aquesta matèria.
Sigui com sigui, quan es va acordar el traspàs de Rodalies ja es va establir que l'R1 seria una de les primeres línies a explorar-lo. Més endavant, a partir del desembre del 2025, serà el torn de la línia R3 (el Papiol-l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà) i la R2 (Sant Vicenç de Calders), segons ha detallat el departament de Territori en un comunicat.
El pas endavant d'aquest dijous, però, no es pot traduir amb el fet que a partir del gener del 2025 la línia R1 (la infraestructura) estarà gestionada i sota titularitat de la futura empresa pública formada per l'Estat i la Generalitat (Rodalies Catalunya), que ha de substituir Renfe, l'operador actual. El que passarà a partir del gener és que es començarà a analitzar tota la documentació que afecta la infraestructura de la línia, i en funció de la feina que s'hagi fet fins aleshores es podrà avançar més o menys ràpidament en el traspàs.
Fonts del departament de Territori donen per fet que el traspàs de la infraestructura afectarà tota la línia, però fonts ferroviàries consultades per l'ARA recorden que aquest és un element "complex" i que caldrà veure "cada cosa". Les mateixes fonts expliquen a l'ARA que, tot i que la R1 és una de les línies més "pures", s'haurà de veure, per exemple, si algun tram afecta el transport de mercaderies, entre altres qüestions. D'aquesta manera, més que un traspàs de la línia tornarien a entrar en joc els "trams", com a mínim pel que fa a les vies. Amb tot, cal recordar que ara per ara no està clar qui ocuparà la Generalitat el gener de l'any que ve.
Diners, pendents de definir
De la reunió d'avui també n'ha sortit un "principi d'acord", en paraules del ministeri i de la conselleria, per posar en negre sobre blanc l'anualitat del dèficit d'explotació (els diners del que costa mantenir el servei de Rodalies) corresponent a l'any 2023. La xifra, però sobretot com s'abonarà, serà un element que s'acordarà en el marc de la Comissió Mixta d'Afers Econòmics entre l'Estat i la Generalitat. Ni el ministeri de Transports ni la conselleria de Territori han detallat quan es convocarà aquesta comissió. Pel que fa a la xifra concreta, fonts de totes dues administracions asseguren a l'ARA que encara no s'ha concretat. En tot cas, quan es va acordar el traspàs, fonts del Govern apuntaven que aquest any s'haurien de pagar uns 335 milions d'euros. Les pròximes anualitats es calcularan any a any a través d'una comissió entre l'Estat i la Generalitat.