Per què topen el PSC i ERC per la B-40?
El desacord és històric i ara bloqueja el pacte de pressupostos
BarcelonaLa història del quart cinturó, la infraestructura que bloqueja el pacte de pressupostos entre el Govern i el PSC, s'assembla en certa manera a la història del complex d'oci de Hard Rock: acumula tants anys de paràlisi i de modificacions respecte del projecte original que costa seguir-li el rastre. El millor exemple és que tothom en diu com vol: els uns, Quart Cinturó, i els altres, B-40 o també ronda Nord —que seria el tram entre Terrassa i Sabadell—. Aquest dijous al Parlament, però, tots els actors de la negociació posaran les cartes damunt la taula. A la cambra s'hi votarà una moció del PSC que recull com els socialistes consideren que s'ha d'executar aquesta ronda Nord. ERC hi ha presentat esmenes perquè no hi està d'acord, però per primera vegada obre la porta a posar en consideració aquesta infraestructura. Si arriben a un text de consens, els pressupostos seran més a prop. Si no, Catalunya correrà el risc d'una nova pròrroga, la cinquena en els últims deu anys.
La proposta del PSC
La proposta del PSC és simple: demana aplicar el projecte de ronda Nord que es recull en el Pla específic de mobilitat del Vallès. Encara que costi de creure, és un pla dissenyat i impulsat pel Govern el febrer del 2021, quan Junts pilotava la conselleria de Territori en un executiu en coalició amb ERC. La idea és donar continuïtat al tram de la B-40 que ara mateix mor a Terrassa per arribar fins a la B-124, a Castellar del Vallès, i després baixar cap a Sabadell. En total uns 10 quilòmetres, que costarien 88 milions d'euros, segons es recull al mateix pla. La idea, asseguren els defensors, és descongestionar les vies actuals i millorar les connexions amb els polígons i les localitats de la zona. El pla original del Quart Cinturó era molt més ambiciós i pretenia fer un tram orbital d'Abrera a Granollers, però no s'ha arribat a fer mai. El problema sempre ha sigut, segons diuen els seus detractors, l'impacte ambiental i les molèsties que podria generar en els nuclis urbans per on transcorreria.
El rebuig d'ERC
Si el PSC ha agafat històricament la bandera a favor del Quart Cinturó, Esquerra ha agafat la bandera en contra per motius mediambientals. En definitiva, que considera que la solució no pot ser posar més asfalt, sinó aplicar solucions més quirúrgiques. Per acabar de complicar el trencaclosques, un dels republicans que amb més força s'hi han oposat és Juli Fernández, exalcalde de Sabadell... i actual conseller de Territori de la Generalitat. És a dir, el responsable d'executar l'obra si hi hagués acord i el govern espanyol confirmés que en vol cedir l'execució. Com que l'oposició és frontal, els republicans ofereixen al PSC constituir un pacte nacional d'infraestructures per consensuar-hi entre govern, partits i agents socials i econòmics la millor sortida per a la mobilitat de la zona. En els últims temps ERC ha formulat al Parlament diverses propostes alternatives com "el desenvolupament de la línia orbital ferroviària que connecti el Vallès amb el Penedès i el Maresme" o avaluar un "nou tramvia entre Terrassa i Sabadell".
Desenllaç
Hi ha solució de consens possible? Es fa difícil de dir. El PSC vol que s'executi la ronda sense més dilació, mentre que ERC demana repensar el projecte, tot i que des d'ahir no tanca la porta frontalment a fer-lo tal com està definit. Mentrestant, els socialistes segueixen pressionant. Aquest dimarts, en una entrevista a TV3, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha ofert la predisposició del ministeri a invertir-hi. Ja ho va fer el juny de l'any passat, però es va trobar amb el rebuig del Govern. El PSC també ha difós un vídeo a les xarxes amb els alcaldes de Sabadell i Castellar del Vallès, tots dos socialistes, defensant aquesta infraestructura.