La legislatura catalana

Els tentacles de Vox més enllà de la Guàrdia Civil

La formació d'extrema dreta estén la influència i la mostra al Parlament, però molts sectors la mantenen vetada

El diputat de Vox Sergio Macián amb representants de sindicats de presons al Parlament.
01/02/2025
4 min
13
Regala aquest article

BarcelonaVox va fer una demostració de força quan dijous de la setmana passada va fer una roda de premsa al Parlament amb sindicats i associacions dels funcionaris de presons com CSIF, Marea Blava i Acaip per denunciar la situació d'"abandonament" en la professió. Una exhibició de les aliances que la formació d'extrema dreta va teixint en sectors econòmics i de la societat civil. És una porta oberta a la normalització en més àmbits? Quins són els tentacles de Vox més enllà de la seva connexió amb associacions de la Guàrdia Civil i la Policia Nacional?

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'Alberto, portaveu del sindicat CSIF de funcionaris de presons, justifica a l'ARA la relació fluida amb Vox i la roda de premsa perquè se senten "defensats" i aclareix que no tenen "cap tendència política" i només aprofiten "oportunitats". També evita qualificar Vox d'extrema dreta i assegura que té bones relacions amb el partit d'Ignacio Garriga, però també amb el PP, Junts, Aliança Catalana i el PSC, tot i que ara que és al Govern menys. El Francesc, portaveu de Marea Blava, també afirma que és "apolític" i que fins ara s'havien mantingut a distància del partit, però que ara s'ha "superat" el Procés i que han valorat que "si algú ha defensat el col·lectiu ha estat Vox". Amb qui més sintonia tenen és amb Vox, també Aliança, el PP i Junts, i lamenten el "gir" del PSC des que és al Govern –amb tall comunicatiu, diu— i el rebuig frontal d'ERC, la CUP i els comuns. Així, la seguretat és el gran punt fort de Vox, que ja tenia bon tracte amb el Sindicat Unificat de Policia (SUP), l'Associació Unificada de Guàrdies Civils (AUP) i les versions més radicals Jusapol i Jucil. Entre els vigilants de seguretat també han establert llaços.

"Fa més de tres anys que hi estem col·laborant, vam fer la petició de comissió d'investigació per l'assassinat de la Núria i ells ja n'estan tips, de la situació", apunten des de Vox sobre els funcionaris de presons. El cas és que una flor no fa estiu i el partit té moltes dificultats per estendre la seva àrea d'influència a Catalunya en associacions professionals. Fonts coneixedores de la formació puntualitzen que "al principi els costa fer-se la foto amb Vox i reunir-s'hi, però després de tres anys al Parlament comença a donar fruits". Tot i això, apunten que és "dolorós" que hi hagi molts àmbits als quals no puguin arribar o que hi arribin sense que puguin trascendir –per la incomoditat dels interlocutors–. Fins i tot amb diverses associacions amb qui tenen certa afinitat, de moment no s'atreveixen a fer el pas i publicitar trobades o mostrar coincidències, expliquen. Però Vox espera que pròximament tot es vagi "normalitzant".

Influència

El partit de dreta radical treballa diversos àmbits com ara el sector primari, on a la resta de l'Estat ha fet molt de forat i fins i tot ha teixit bones relacions amb el sindicat ASAJA. Però a Catalunya tenen problemes amb les organitzacions pageses i ramaderes. Per això, opten per trobar-se amb agricultors particulars. Amb Unió de Pagesos i JARC no hi tenen cap mena de tracte i s'hi aplica a hores d'ara el cordó sanitari. El component nacional independentista és un dels motius que expliquen el distanciament, com també la seva proximitat a les institucions, segons Vox. Amb els caçadors també han establert sinergies, però el xoc nacional també posa bastons a les rodes.

Les dificultats continuen en el món sindical i, per això, l'extrema dreta va decidir crear el seu propi sindicat: Solidaridad. Però amb les patronals com Foment i Pimec tampoc acaben de reeixir les relacions. Amb el món empresarial han anat seguint una estratègia per reunir-se i escoltar les demandes d'entitats empresarials més petites, d'autònoms, agrupacions de petit comerç i col·legis professionals. Però no hi ha prou sintonia per publicitar gaires trobades. Sí que hi ha hagut reunions públiques puntuals amb algun col·lectiu com ara el Gremi de la Restauració, que manté contactes amb totes les formacions.

Ni tan sols en l'ensenyament han pogut treure gaire pit. Asseguren que tenen bones relacions amb les patronals de les escoles privades i concertades de Catalunya i amb les associacions de mares i pares d'aquests centres, però tampoc volen promocionar-ho, ni tan sols en el cas de les agrupacions d'escoles que segreguen per sexe, que Vox defensa. De fet, no hi ha rastre de trobades públiques amb entitats com Escola Cristiana, la Confederació de Centres Autònoms d'Ensenyament de Catalunya, l'Agrupació Escolar Catalana o la FAPEL, malgrat alguns punts en comú. Més enllà de les aules –amb els mestres rutllen menys–, la família és una de les seves prioritats i sí que han mantingut alguna reunió amb la FANOC, l'Associació de Famílies Nombroses de Catalunya, que també es troba amb la resta de partits. En l'àmbit taurí a l'Estat tenen molt més recorregut mentre que a Catalunya han rebut algun agraïment públic pel suport als correbous d'alguna entitat com l’Agrupació de Penyes i Comissions Taurines de les Terres de l’Ebre.

On sí que tenen totes les portes obertes és en les associacions contràries a l'avortament, les "provida", que formen una varietat que va des d'Ave Maria, Hogar María, Fundació Pro Vida, etc. També en d'altres que comprenen lluites contra la "ideologia de gènere" i l'esquerra en general, com és el cas d'Hazte Oír –representant de la part més conservadora i reaccionària, que també rep un bon paraigua d'organitzacions com l'Opus Dei–. D'altra banda, Abogados Cristianos –que lluita per defensar els "símbols religiosos"– també ha teixit una bona relació amb Vox, que ha estès la influència en àmbits com la Federació de Comunitats Jueves d'Espanya, on fins i tot membres destacats del partit hi han tingut responsabilitats. És en l'espanyolisme on hi ha un conglomerat nombrós d'associacions en què Vox se sent còmode, des de DENAES fins a Hablamos Español i altres com Estudiants pel Canvi, S'ha Acabat, Docentes Libres, Convivencia Cívica Catalana i Cataluña Suma.

stats