Santi Vila: "Els pressupostos demostren que el model de relació entre Catalunya i l'Estat està esgotat"
El conseller de Territori i Sostenibilitat afirma a Catalunya Ràdio i RAC1 que els comptes generals de l'Estat menystenen les "prioritats" de Catalunya, "infradoten" les inversions "estratègiques" i "no solucionen dèficits cronificats al llarg dels anys". Alhora, denuncia que no compleixen els nivells d'inversió fixats per llei a l'Estatut
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, considera que els comptes generals de l'Estat per al 2016 "tornen a ser uns pressupostos marcats per unes prioritats que no són les nostres i que no solucionen dèficits cronificats al llarg dels anys". Vila ho ha dit aquest dimecres en declaracions, primer, a 'El matí de Catalunya Ràdio, i després, a 'El món a RAC1', en què ha lamentat que els "grans temes" que la Generalitat "va identificar com a estratègics", a nivell d'infraestructures, "estan contemplats però infradotats". En aquest sentit, Vila ha afirmat que els comptes "demostren que el model de relació entre Catalunya i l'Estat està esgotat". "Això no dóna més de si", ha conclòs.
Prioritats "desenfocades"
Vila ha lamentat que l'executiu de Mariano Rajoy continuï "entossudit", per exemple, a estendre la xarxa d'alta velocitat –a la qual destina 4.000 milions d'euros– i, en canvi, contempli una dotació de només 300 milions per a la xarxa de Rodalies. Per a Vila, això "confirma que les prioritats estan desenfocades".
El conseller també ha parlat de l'autovia A-2, que preveu una actuació de 3,3 milions anuals: "A aquest ritme s'acabarà el 2019, i només són una vintena de quilòmetres", ha subratllat. En la mateixa línia, ha lamentat que amb la partida destinada per als accessos ferroviaris al port de Barcelona "acabarem la legislatura sense resoldre-ho".
"El model autonòmic està esgotat"
Per tot plegat, Vila ha afirmat que els comptes d'enguany demostren, una vegada més, que "el model autonòmic està esgotat", perquè l'Estat "ja no domina les dinàmiques" de les comunitats autònomes. Alhora, ha considerat que l'Estat planifica les inversions en "infraestructures" des d'un punt de vista "polític", "mai amb arguments econòmics", i ha conclòs: "no pot ser que, en nom de l'equilibri territorial, es facin aeroports on no hi ha avions".
"Interpretació sui generis" de la llei
Per acabar, i posant l'accent en la relació Catalunya-Espanya, el titular de Territori i Sostenibilitat ha denunciat que l'executiu espanyol no compleix els nivells d'inversió fixats per llei a l'Estatut del 2007, i ha conclòs: "Els agrada molt dir que cal complir la llei, però quan ho aplica l'Estat en fa una interpretació molt 'sui generis'".