On s'amaga la candidata de la CUP a Barcelona?
La cap de llista de la CUP a Barcelona ha participat en pocs actes des que ha començat la campanya perquè els cupaires han dissenyat un calendari que prioritza els petits actes amb els candidats als districtes
BarcelonaDijous, 7 de maig: enganxada del primer cartell. Divendres, 10 de maig: els blocs electorals impedeixen que la CUP participi en l'accidentatdebat de BTV. Dissabte, 9 de maig: al matí, un acte al Forat de la Vergonya, al Pou de la Figuera, i a la tarda, una trobada feminista al Poblenou. Diumenge, 10 de maig: un acte al mercat de Sant Antoni, a l'esquerra de l'Eixample. Dimarts, 12 de maig: debat a TV3 i Catalunya Ràdio.
Aquestes són les cinc intervencions que ha fet la candidata de la CUP a Barcelona, María José Lecha, des que va començar la campanya. Mentre la resta de partits programen grans mítings cada dia –a vegades un al matí i un a la tarda– per passejar els candidats, la CUP ha innovat a l'hora de dissenyar el calendari de la campanya electoral: és una "decisió política" que Lecha no participi a tots els actes de la CUP.
Segons fonts del partit, Lecha és només "la representant" de les 41 persones que formen la candidatura de la CUP, una llista "plural" que ja va ser ordenada seguint criteris interns d'organització i externs, de cara al contacte amb els barris. Els cupaires prioritzen els petits actes als barris als grans mítings electorals. "L'aposta és aquesta: actes petits i descentralitzats als districtes organitzats pels comitès locals i protagonitzats pel candidat de cada districte", asseguren.
Diuen que els actes més grans "on sempre es diu el mateix" arrosseguen més gent, però estan convençuts que s'arriba millor als votants "parlant-hi directament" en trobades de petit format. Seguint aquesta premissa, mantenen bones expectatives electorals: "La resta de candidatures surten per la televisió cada dia, però quan vas pels barris només es veuen cartells i gent de la CUP". I mantenen la seva estratègia, perquè al seu parer, "és el mateix parlar amb la María José que amb el candidat del districte". Lecha només és la primera perquè la llista s'havia d'ordenar.
Avesats a les xarxes socials
Des de la CUP reconeixen que la seva planificació "no lliga amb les campanyes clàssiques". Ara bé, s'han posat les piles en una de les principals eines de les noves campanyes electorals: les xarxes socials. Mostren orgullosos que després del fenomen de Barcelona en Comú d'Ada Colau –amb més de 33.000 'followers'–, el seu compte de Twitter és el segon amb més seguidors. En tenen gairebé 13.000, molt més que ERC, Ciutadans, PP, PSC o CiU.
De fet, com Ada Colau, Lecha prové del món activista. Va abanderar la lluita contra les retallades a la sanitat pública des del seu lloc de treball: una plaça d'administrativa a l'Hospital de Sant Pau de Barcelona. Lecha no té plaça fixa de funcionària –els treballadors públics tenen 15 dies de vacances si concorren en alguna llista electoral, i ha hagut de demanar permís a l'Hospital per poder-se dedicar a la campanya electoral. Ho farà combinant-se els dies de vacances i els dies de permís. En canvi, la número dos de la llista, Maria Rovira, no ha plegat de l'entitat on treballa.