Caos ferroviari

Illa defensa que el traspàs de Rodalies "no té marxa enrere" i promet un pla ferroviari per a les properes dècades

El Govern admet que un 24% dels trens de Rodalies estan fora de servei i demana "disculpes"

Salvador Illa, aquest dimarts al Parlament
4 min
35
Regala aquest article

BarcelonaDavant del caos ferroviari a Catalunya, el president de la Generalitat, Salvador Illa, demana paciència i ofereix mà estesa als grups per buscar solucions davant un servei que, segons ell mateix admet, "no està funcionant": "Com a president, reitero les disculpes". Aquest és el missatge que el líder socialista ha llançat a l'inici del ple monogràfic aquest dimarts al Parlament per analitzar què falla amb les Rodalies, què hi pot fer el Govern i quin és el futur del traspàs pactat amb ERC. Un traspàs que, segons ha recalcat el mateix president, "s'està complint i no té marxa enrere". "Som a la fase definitiva del traspàs", ha dit, després de la polèmica pel pacte entre el ministeri de Transports i els sindicats perquè la nova operadora de Rodalies Catalunya sigui una filial de Renfe.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Fa un parell de setmanes, l'oposició va acorralar el president per la setmana negra a la xarxa ferroviària catalana que va acabar amb passatgers caminant per les vies a Bellvitge després d'un grapat de jornades amb incidències diàries. Illa va esquivar la compareixença urgent que li demanaven Junts, el PP, Vox i Aliança Catalana, i es va comprometre a fer-ho en el ple monogràfic d'aquest dimarts, a petició d'ERC, els comuns i la CUP. Més enllà de millorar la informació a l'usuari, una de les línies de treball de l'executiu català, el president també s'ha compromès a no descuidar la planificació del servei: així, ha promès que la Generalitat aprovarà aquest 2025 una "estratègia ferroviària" per a Catalunya per a les pròximes dècades. Inclourà un pla de serveis, d'infraestructures i, si és el cas, una reforma de la llei ferroviària catalana. A l'espera de desplegar aquesta estratègia, el president català manté que en els mesos vinents ja es notarà una millora "progressiva" del servei.

L'oposició apunta a Paneque

Tot i els intents del Govern per calmar l'oposició recordant que hi ha unes 200 actuacions de millora en marxa, els grups han avisat l'executiu socialista que no es pot limitar a demanar paciència durant dos anys —l'horitzó de millora que ha fixat Territori— i calen mesures de xoc. Sobretot, perquè els usuaris es puguin organitzar si hi ha cancel·lacions o retards i perquè Renfe i Adif es posin les piles. Des de Junts, Salvador Vergés ha carregat contra el PSC per no mencionar el baix nivell d'execució de les inversions estatals a la xarxa ferroviària ni aprofitar que, entre 2018 i 2025, van tenir a les seves mans la presidència de Renfe: "Renfe amb E d'Espanya ens oprimeix i ofega", ha criticat. Des d'Esquerra, la diputada Ester Capella ha considerat inadmissible que el Govern s'escudi en les obres pel mal servei i l'ha urgit a "fiscalitzar" Renfe i Adif.

L'oposició ha situat en la diana la consellera de Territori, Transició Ecològica i Habitatge, Sílvia Paneque: ERC, Junts i la CUP proposaran reprovar-la en aquest ple monogràfic —les votacions seran dijous—. De fet, els juntaires i els anticapitalistes van més enllà i en reclamen el cessament. "Estem en una situació d'emergència", ha dit el diputat de la CUP Dani Cornellà. "I el PSC ens vol fer creure que tot és culpa de la desinversió del PP", ha afegit. Els comuns han demanat a Paneque "nervi" per resoldre la situació, per bé que atribueixen els problemes a la xarxa a haver prioritzat l'AVE per davant de les Rodalies i a la falta de coordinació entre Renfe i Adif: "Les obres estan mal planificades", ha dit el portaveu dels comuns, David Cid. El PP i Vox han carregat contra el traspàs, mentre que Aliança Catalana ha atribuït al "fracàs de l'autonomisme" el desgavell amb els trens.

La millora passa pel traspàs

Des de la tribuna del Parlament, Paneque ha defensat el traspàs de Rodalies com la fórmula per resoldre el caos ferroviari i ha subratllat que la "gestió compartida" ha estat una constant en els acords històrics de Catalunya. L'acord pel traspàs permet, segons ella, que la Generalitat "lideri" l'empresa mixta a través del consell d'administració, malgrat que la majoria de les seves accions estaran en mans de l'Estat: "Aquest fet no perd ni valor ni sentit per garantir l'operativitat en el servei a partir d'un bon acord amb els treballadors". El missatge anava dirigit als maquinistes de Renfe que s’han oposat des de l’inici a aquest traspàs. Illa s'ha pronunciat en aquesta mateixa línia, i els ha agraït també la feina en el dia a dia del servei.

Més enllà del traspàs, Paneque ha assegurat que la Generalitat impulsarà una actuació "rotunda" a tota la xarxa ferroviària: entre d'altres, amb la renovació de catenàries, la millora de la senyalització i la renovació de la flota de combois, amb un centenar de trens nous que s'hi incorporaran enguany. La consellera ha admès les "deficiències estructurals" de la xarxa, però, davant les peticions de dimissió, ha demanat no buscar culpables, sinó "solucions". Una d'aquestes deficiències són els trens fora de servei: un 24% dels combois de Rodalies no circulen i 109 de 264 ascensors i escales mecàniques a les estacions no funcionen, segons ha detallat.

El debat també ha deixat una enganxada entre Junts, d'una banda, i els comuns i ERC, de l'altra. Republicans i comuns han retret a Junts l'entrada de l'economista Eduard Gràcia —afí de Junts— a Renfe, com ja va fer el portaveu d'ERC al Parlament, Gabriel Rufián. Salvador Vergés s'hi ha tornat: "Permeti'ns que la nostra guerra sigui amb cavalls de Troia", ha dit, després d'acusar republicans, socialistes i comuns de voler vendre un traspàs "fals" per segona vegada —la primera va ser, ha dit, durant el tripartit— "amb la Renfe dins". Capella ha responsabilitzat CiU i ha dit que van governar a partir del 2010, i Cid ha acusat Junts de voler amagar el nomenament de Gràcia i presentar-lo ara com un "almogàver" català en un consell d'administració.

stats